Statsforvalteren – Employer branding
2023 - Statsforvalteren
Kreativ prosess og ide | Filmproduksjon | Employer branding | Strategi | Grafisk design
Spill av film ☝
Kampen om de beste hodene er knallhard, og i endring. Statsforvalterne i hele Norge gikk i dette prosjektet sammen for å løse en av sine største utfordringer: Hvordan kan Statsforvalteren bli synlig, tydelig og skille seg ut som en attraktiv arbeidsgiver? Og det fikk vi hjelpe dem med!
“
Grundig innsiktsarbeid, workshop, konseptutvikling og gjennomføring? Ja takk!
Utfordringen: Et ufortjent dårlig rykte
Statsforvalteren er en seriøs aktør som ofte blir omtalt i media når noe eller noen ikke er fornøyde. Hvordan skal vi få folk til å forstå at det er en spennende arbeidsplass med spennende faglige utfordringer og et arbeidsmiljø fylt med humor?
Innsikt: Hva er/gjør egentlig Statsforvalteren?!
Hva og hvem Statsforvalteren er og gjør tenderer til å være nokså ukjent. Og mulighetene de tilbyr innen type stillinger og fagligutvikling kom ikke godt nok frem. Målet var å vise bredden innenfor ulike fagfelt og folkene som jobber der, og fellestrekk disse måtte ha. Målgruppene vi skulle nå var egen ansatte, masterstudenter og nyutdannede, samfunnsengasjerte personer med høyere utdanning og personer med relevant arbeidserfaring Gjennom en todagers workshop med representanter fra Statsforvalteren fra nesten hele landet og en god dialog med flere av de gjennom hele prosessen, kom vi frem til konseptet. En viktig del av innsiksprosessen besto av et enkelt spørsmål som vi fikk ca hundre svar på; Hvorfor jobber du hos Statsforvalteren?
Planen: Show, dont tell
Gjennom ulike uttak skulle vi svare på nettopp dette spørsmålet “Hvorfor Statsforvalteren”, gjenom å vise hvorfor, ikke fortelle det. Dette gjorde vi selvsagt ved hjelp av Statsforvalternes egne ansatte, og det var veldig kult at så mange ville være med. Et stort engasjement for arbeidsplassen sin, altså! Fellestrekk for dem alle, var at svare på spørsmålet handlet om balansen mellom jobb og fritid, og at jobben har en høyere mening – et ønske om å bidra til samfunnet. Kampanjen bestod av foto, film tilpasset ulike kanaler og artikler som blir distribuert nasjonalt gjennom mediebyrået Hensikt. Du kan se noe av innholdet på Statsforvalterens egne nettsider.
Resultat: Kampanjen skaper engasjement
Statsforvalteren er en stor og kompleks organisasjon, med mange ansatte innen et vidt spekter av fagfelt. For noen har dette vært en helt ny måte å skape innhold på, for andre har det føltes helt naturlig. Men uansett hva utgangspunktet til den enkelte har vært, har kampanjen skapt engasjement – og det er jo nettopp det vi ønsker. Kampanjen ble kjørt programmatisk og har foreløpig en klikkfrekvens på 2,3 %, noe som er litt over benchmark, og som native med foreløpig klikkfrekvens på 3,38 %. Filmene som kjøres på Meta leverer også godt, og driver bra med trafikk inn til landingssiden til kampanjen – noe de i utgangspunktet ikke er optimalisert for (optimalisert for thru-play). I sum betyr dette at kampanken skaper interesse hos målgruppene, og at de følger innholdet videre ned i salgstrakten, jf det planlagte kampanjedesignet.