Ny merkevarestrategi og visuell identitet til Kupa

2023 - Kupa
Strategi | Grafisk design | Webdesign | Foto | Tekstforfatting

 
 
 
 


Å jobbe med Kupa – et av Nord-Norges råeste innovasjons- og konsulentselskaper? Ja, takk! Med et ønske om en oppdatert merkevarestrategi, visuell identitet og ny nettside, var det klart at vi gledet oss.

 
 
 
 
 
 
 

"Vi opplevde at Deadline både lyttet, og turte å utfordre oss gjennom prosessen. De forsto oppdraget og hvem vi er med én gang, og resultatet er vi skikkelig stolt av!".

– Monica Mathiassen, HR-leder / seniorrådgiver i Kupa.

 
 
 

Utfordringen: En skreddersydd drakt

Gjennom samtaler og workshops med hele teamet og ledergruppen i Kupa, ble det tydelig at de hadde vokst ut av sine gamle klær. Selskapet har allerede vært på en spennende reise, fra å være offentlig finansiert med navnet Kunnskapsparken Nord, til å bli en viktig privat aktør som har satt seg en vekst- og strategiplan – som både er ambisiøs og inspirerende.

– For oss i Kupa har det alltid vært en prioritet å ligge i forkant. Vi har de siste årene tatt flere steg mot et Kupa som i dag er et moderne konsulentselskap, og da ble det stadig klarere at vår gamle drakt ikke lenger reflekterte oss eller våre fremtidsambisjoner, sier administrerende direktør i Kupa, Hilde Svenning, i en nyhetssak på bedriftens egen nettside.

Innsikt: Strategisk og kreativ

Vår innsikt i Kupas essens var avgjørende. Her var det mye å utforske; hvem er Kupa? På hvilken måte ønsker Kupa å etablere seg i mottakers bevissthet? Hva er behovene og målene med en ny profil og nettside? Hva med motivasjonen til de ansatte, og bedriftens verdier?

Det første som ble avklart var navnet. Vi flyttet oss bort fra forkortelsen KUPA og lot navnet stå på egne ben som egennavn – Kupa. I tillegg til en kreativ prosess, måtte vi ha en tydelig struktur. Før vi begynte å leke med webdesignet, brukte vi god tid på å analysere og tilpasse innholdet på websiden til målgruppene. Her samarbeidet vi tett med Kupa, og vi så blant annet på sidekart, kundereiser og måter å forenkle tjenesteområdene, slik at de ble mer brukervennlig.

 

Planen: Eksperten og veiviseren

Fellestrekk for alle menneskene i Kupa og tjenestene deres, er at de veileder kundene sine gjennom kompliserte forretningsprosesser, og hjelper dem å finne riktig retning. Kupa er en veiviser, og ekspert innen teknologisk utvikling og blågrønn næring. Dette ble et konseptuelt utgangspunkt for den visuelle identiteten, og en rød tråd gjennom hele profilen. Pilen er derfor et gjennomgående element, og forsterkes som veiviser gjennom bruk på banene, som gjenspeiler fartstiden og nettverksmulighetene til kundene.

Det var mange spennende aspekter fra innsiktsfasen som vi ønsket å fremheve, som ga rom for detaljer som setter særpreg og dypere betydning. Logoen til Kupa er enkel og stødig, samtidig som den oppleves dynamisk (legg merke til detaljene, kanskje du opplever noe nytt neste gang du ser på den?). Vi vil ikke avsløre alle de subtile budskapene (bortsett fra animasjonen som vises øverst på siden), men med stikkord som innovativ, moderne, leken, samarbeid, eksperter og pålitelig, har det vært rom for masse kreativ utfoldelse – selv om alt er forankret i en grundig strategi.

Vi oppdaget også underveis at bildestilen ble avgjørende for å løfte profilen til det ønskede nivået. Derfor utviklet vi en grundig bildestil som er delt inn i ulike kategorier, inkludert eksempler og tips for bruk i sosiale medier. Vi hadde også gleden av å gjennomføre flere fotooppdrag for kunden, og resultatet ble en solid bildebank som støtter kommunikasjonen deres.


Resultat: Dynamisk og innovativt

Ny kommunikasjonsstrategi, ny logo og grafisk profil og ny nettside – et viktig skritt videre for å sikre at Kupas visuelle uttrykk er like moderne, dynamisk og innovativt som teamet og tjenestene bak.


"Vi har tidligere opplevd å bruke mye tid på å forklare hvem vi er. Vi opplevde at Deadline både lyttet, og turte å utfordre oss gjennom prosessen. De forsto oppdraget og hvem vi er med én gang, og resultatet er vi skikkelig stolt av!"

- Monica Mathiassen, HR-leder / seniorrådgiver i Kupa

“– Sammensmeltingen av tidligere erfaring, med våre visjoner for fremtiden, har resultert i en plattform og identitet – som ikke bare taler til vårt nåværende publikum, men også engasjerer fremtidige partnere, kunder og ansatte.”

- Hilde Svenning, administrerende direktør i Kupa

 
 
 
 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Iris Salten – Visuell identitet for Ombruk i Iris

Neste
Neste

Grafisk profil for Vesterålsrådet: Veien til en samlet identitet