Iris Salten – Visuell identitet for Ombruk i Iris

2023 - Iris Salten
Visuell identitet | Kommunikasjonsstrategi

 

Spill av film 👆

 
 
 

Iris Salten ønsket en egen kommunikasjonsstrategi og grafisk profil for sitt holdningsskapende arbeid rundt ombruk, for å bidra til økt sirkulærøkonomi, mindre produsert avfall og lavere klimagassutslipp.

 
 
 
 
 
 
 
 

Bakgrunn: Økt satsning på ombruk

Iris Salten vil bidra til å legge til rette for større grad av ombruk i Saltenkommunene, og et av tiltakene er økt fokus på kommunikasjon og informasjon om temaet. Jo mer folk vet, jo enklere er det for dem å ta gode, sirkulære valg. Ombruk i Iris er en pådriver og tilrettelegger for ombruk, som skal hindre at brukbare ressurser går tapt, og slik bidra til et mer bærekraftig Salten.

Utfordringen: Mer vennlig og tilgjengelig informasjon

Kommunikasjonen rundt bærekraft og sirkulær økonomi kan gjerne gå litt over hodet på folk flest. Målet med markedsstrategien var at kommunikasjonen skal redefinere hvordan innbyggerne i Salten tenker rundt ombruk. Det var viktig at den grafiske profilen skiller seg ut i mangfoldet av informasjon, men at den samtidig har Iris som avsender.

 

Planen: Workshop og merkevareidentitet

Vi gjennomførte en workshop med fokus på identiteten til merkevaren “Ombruk i Iris”, og noe av det vi vektla var å lage en tydelig og gjenkjennbar visuell profil som skal engasjere, informere og bidra til holdningsendring hos innbyggerne i Salten i forhold til avfall og ombruk ved både å være leken, modig og sprek, men samtidig formidle budskapet på en seriøs måte.

Resultat: Markedsstrategi og visuell identitet for hverdagene

Sammen med Iris skapte vi en markeds- og kommunikasjonsstrategi med tydelige målgrupper og verdiforslag, og en grafisk profil som harmonerer med disse. Strategien har fokus på å gjøre budskapene tilgjengelige og overkommelige for målgruppene, samtidig som den skal være enkel for avsenderen å håndtere og etterleve.

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Kupa – Synlighet til nordnorske startups: The Ones 2 Follow

Neste
Neste

Ny merkevarestrategi og visuell identitet til Kupa