Iris Salten – Papirmagasinet IrisNytt

2021 - lris Salten IKS
Grafisk design | Illustrasjon | Tekst

 
Bilde av magasinet IrisNytt, produsert for renovasjonsselskapet i Salten. Her med forside av Tore Nilsen, eier og driver av Tores Møberservice i Bodø.
 
 

Iris Salten gir ut miljømagasinet IrisNytt to ganger i året, og vi har bidratt med konseptualisering og tekst, samt stått for illustrasjon, design og setting av magasinet siden 2020.

 
 
Bildet viser en artikkel fra IrisNytt som handler om glass- og metallemballasje.
 
 
 

Dette er et magasin hvor vi virkelig får tatt i bruk alle de kreative ressursene vi sitter på, fra konseptualisering til ferdig design.

 
 
 
 
Bildet viser Marius Skålvoll, også kjent som Snekkerpappa på Instagram. Han var hovedoppslaget i magasinet, våren 2022. Det er deadline som har tatt bildet og skrevet saken.
Dette er en illustrasjon som ble brukt i saken om snekkerpappaen. Han bærer en planke som hans tre barn holder seg fast i.
 
 

Utfordringen: Å motivere til økt kildesortering

Som leverandør av en offentlig tjeneste har Iris Salten et informasjonsansvar ovenfor sine innbyggere som de ivaretar blant annet gjennom en halvårlig magasinutsendelse til alle husstandene i Salten. Iris ønsker å gi informasjonen på en måte som motiverer, ikke formaner.

Innsikt: Hva fenger målgruppene?

IrisNytt er en viktig del av det holdningsskapende arbeidet til Iris, og det gjøres kundeundersøkelser annethvert år for å måle hvorvidt man lykkes med dette. Tilbakemeldingene i disse undersøkelsene er svært gode, og det er rimelig å anta at det grundige arbeidet med å skape interessant og aktuelt innhold er en viktig del av dette. Alle artiklene publiseres også digitalt, slik at man til en hver tid vet hvilket innhold som engasjerer mest, og kan forbedre magasinet deretter.

Planen: En visuell identitet som kan tilpasses ulike målgrupper

IrisNytt var et veletablert produkt da Deadline tok over stafettpinnen, og vi jobber tett sammen med redaksjonsgruppen i Iris for å holde magasinet aktuelt og interessant. Et viktig fokus har vært å skape innhold som leserne kan aktivere selv, med mål om å ikke bare endre holdning, men også handling. Dette gjøres blant annet gjennom å snu perspektivet fra “hva vil vi si” til “hva vil saltenværingene lese” - med andre ord målgruppefokus. Samarbeidet med Mette Havre, initiativtaker for folkebevegelsen Spis Opp Maten, er et godt eksempel på når de to perspektivene sammenfaller; fokus på å redusere matsvinn og nye, spennende oppskrifter.

Resultat: Gode tilbakemeldinger og engasjement

Resultatet av arbeidet som er lagt ned i IrisNytt over mange år, er et forseggjort magasin, både innholdsmessig og visuelt, noe det ser ut til at selv de mest digitale saltenværingen setter pris på. Innholdet har gode resultater hver for seg digitalt, i tillegg til at det som helhet blir godt mottatt i postkassene til Saltens innbyggere. Det vurderes kontinuerlig hvorvidt magasinet skal heldigitaliseres, men man velger fortsatt å gi det ut fysisk - ikke bare fordi Iris er en samfunnsaktør med ansvar også for de som ikke har en digital hverdag, men også på grunn av de gode tilbakemeldingene.

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Konseptfilm: I lag om et levende Vesterålen

Neste
Neste

Omdømmefilm for Kronsteingruppen