Konseptfilm: I lag om et levende Vesterålen
2021 - Vesterålskraft Bredbånd
Konsept | Film | Animasjon | Kampanje
Spill av film ☝
Å bygge ut internett i Vesterålen krever sin kompetanse. Å tilrettelegge for internett ut til et fyr midt ute på havet, like så. Sistnevnte ble case da Vesterålskraft Bredbånd ønsket en omdømmefilm for å vise hvem de er og hva de holder på med.
“
Vi synes det har vært utrolig spennende å jobbe sammen med Deadline om å lage denne filmen.
Utfordringen: Å vise engasjement for lokalsamfunnet
Internett forbindelse langt ute i havgapet? Vi var ikke tunge å be da Vesterålskraft Bredbånd ønsket en omdømmekampanje med dette som utgangspunkt. Målet for kampanjen var å formidle selskapets kvalitet og kompetanse. I tillegg ønsket de å hylle fellesskapet som bidrar til et levende Vesterålen. Viktigheten av å bygge ut internett på små steder, der andre leverandører ikke finner det lønnsomt, skulle være sentral i filmen. Den skulle og kommuniserte at selskapet jobber både for de som er her nå og de generasjonene som kommer etter.
Innsikt: Hvordan skaper vi stolthet og tilhørighet i målgruppen?
I konseptutviklingen jobbet vi mye med å forme et budskap som skulle føles relevant og motiverende for målgruppen. Filmen måtte ha et budskap som ansatte og eksisterende kunder kunne føle seg stolte av å være en del av. Samtidig skulle den kommunisere til nye kunder basert på felles verdier. Vesterålskraft Bredbånd er en godt kjent lokal aktør. Valg av bilder og voice var derfor grunnleggende for å fremme bedriftens lokale forankring i Vesterålen.
Planen: Dokumentarisk kortfilm fra virkeligheten
Resultatet ble en dokumentarisk kortfilm. Kjappe klipp fra montering, fyret og barsk natur ble brukt som bakteppe. Dette for å underbygde kompetansen, kvaliteten og effektiviteten som går med i arbeidet når det legges internett i Nord. Stemningen og budskapet i filmen ble forsterket ved bruk av animasjon, musikk og voiceover.
Resultatet: Et lærerikt samarbeid
Filmen ble tatt ut i ulike lengder og formater på Facebook og Instagram, tilpasset feed og story. I tillegg ble filmen sendt på kino i Sortland og Bø i Vesterålen. Kampanjeoppsettet på SoMe linket til egen landingsside med info om bedriften og deres filosofi.
- Vi synes det har vært utrolig spennende å jobbe sammen med Deadline om å lage denne filmen. Det å få jobbe med dyktige, kreative fagfolk fra idé til gjennomføring har vært både spennende og lærerikt for oss. Vi har fått utrolig mange gode tilbakemeldinger på filmen, både fra kunder og ansatte. Det syns vi er svært hyggelig, forteller markedsansvarlig i Vesterålskraft, Ivan Andre Josefsen.