Reklamefilmer for Sparebank 1 Nord-Norge: En dag til
2022 - Sparebank 1 Nord-Norge / Kunnskapsløftet
Samarbeid: Anew (Byrå), Deadline (produksjonsselskap) og Montevideo (regi & klipp)
Konsept | Film | Foto
Spill av film ☝
Når kreative krefter i Nord-Norge slår seg sammen, skapes det filmmagi. Denne gangen i form av tre nasjonale reklamefilmer for reiselivsnæringen i Nord-Norge.
“
Kampanjekonseptet var å vise hvor utrolig reiseklare man blir, etter halvannet år med restriksjoner, uten å spille på nasjonalromantikk eller den typiske nordnorske naturen som man så ofte ser i slike reklamer
Utfordringen: Produksjonsoppdrag med mange involverte
Dette var et samarbeidsprosjekt med Anew i Harstad og Montevideo i Troms. Deadline var produksjonsselskap i prosjektet, vi og sto for prosjektledelse, crew, rekvisita, utstyr, locations og praktisk gjennomføring. Anew var kommunikasjonsbyrå og Montevideo sto for regi og klipp. Opptakene ble gjort i Bodø, med vårt nye filmstudio som base. Samarbeidet resulterte en nasjonal kampanje bestående av tre kampanjefilmer, annonser, innhold til sosiale medier, og kampanjenettsiden nyeopplevelser.no
Innsikt: Hvordan bidra til å løfte et reiseliv med brukket rygg?
Det er ingen hemmelighet at pandemien har gått hardt utover reiselivsnæringen det siste året, og i den forbindelse ønsket Sparebank1 Nord-Norge en kampanje for å løfte frem nettopp denne næringen. Bakgrunnen var at de, gjennom Samfunnsløftet, satte av 10 millioner kroner våren 2021 til reiselivsaktører i nord, slik at næringen kunne teste nye, bærekraftige opplevelser. Opplevelsene skulle bidra til at folk oppholdt seg lenger på samme sted, noe som bidrar til mindre belastning på miljøet.
Planen: Humor og reiselyst
Samfunnsløftet skulle hjelpe lokalt reiseliv gjennom å vise hvor utrolig reiseklare man blir, etter halvannet år med restriksjoner. Vi ville ungåå spille på nasjonalromantikk og den typiske nordnorske naturen som man så ofte ser i slike reklamer, og heller bruke humor som et sentralt element. Landingssiden for kampanjen besto av reiseinspirasjon i Nord-Norge, med de nye opplevelsene som reiselivsnæringen hadde fått finansiering til å utvikle og teste.
Resultatet: En nasjonal kampanje
Kampanjen ble vist i hele Norge og ble godt mottatt. Veldig gøy å jobbe sammen med flere nordnorske selskaper for å skape et lite stykke reklamemagi med et viktig mål. Nemlig å få reiselivet opp å gå etter år med pandemi og nedstegninger.