Iris Salten vant nasjonal kommunikasjonspris đ
Under den digitale Ă„rskonferansen for avfallsbransjen ble Iris Salten tildelt kommunikasjonsprisen for prosjektet Trash Animals of Salten.
- Denne prisen henger veldig hÞyt i vÄr bransje og det er utrolig gÞy nÄr et prosjekt som har involvert alle vÄre miljÞtorg og satt et tydelig preg i hele Salten stÄr igjen som vinner, sier Arnt E. Pedersen, Kommunikasjonsansvarlig i Iris Salten.
Kunst med miljĂžbudskap
Prosjektet som har vunnet er kunstprosjektet «Trash Animals of Salten» som bestÄr av tolv dyreskulpturer laget av avfall som er plassert ut pÄ de tolv miljÞtorgene til Iris. Prosjektet er utarbeidet av Iris Salten i samarbeid med kommunikasjonspartneren Deadline Media. For Ä fÄ laget disse statuen innledet Iris Salten et samarbeid med UpNorth som engasjerte den portugisiske gatekunsteren Bordalo II.
- Bordalo II Þnsker Ä tale naturens sak nÄr han lager sine skulpturer av avfall gjennom Ä vise kontrasten mellom det vi bÞr verne om og det vi velger Ä kaste. Det var en perfekt match og vi er veldig glade for at han takket ja til Ä gjÞre denne installasjonen, sier Pedersen.
Vill idé
- Kunstprosjektet hadde en verdi som ble langt over vÄr forventning. Det startet med en litt vill idé og det endte med en kunstinstallasjon som vi kan vÊre stolt av Ä stÄ bak. NÄr juryen i begrunnelsen framhever samarbeid, sÄ er det nettopp dette prosjektet har handlet om. Hele organisasjonen i Iris har vÊrt involvert og hele organisasjonen er i dag prisvinnere og fortjener en stor takk sammen med juryen, avslutter Pedersen.
Iris Salten og Deadline Media har jobbet tett med kommunikasjonen til avfallsselskapet siden 2017, daglig leder i Deadline, Martin Meisterlin gleder seg ogsÄ over prisen:
- Prisen henger hÞyt, pÄ samme tid er jeg ikke overraska over at nettopp Iris fÄr den. De har vÊrt modige i kommunikasjonen lenge, og de tÞr Ä skape innhold som engasjerer. Ikke rart folket i Salten er i norgestoppen pÄ kildesortering, sier han.
Juryen har bestÄtt av administrasjonen i Avfall Norge og her er juryens begrunnelse:
«Vinneren av Ärets kommunikasjonspris har med sin kreativitet i kommunikasjonen, hatt et tydelig budskap som treffer mÄlgruppen godt. Gjennom samarbeid og et tydelig budskap - viser resultatene at de har nÄdd ut til veldig mange, og fÄtt stor oppmerksomhet. De har tatt i bruk bÄde tradisjonelle og nye, digitale kanaler for Ä nÄ bredt ut til sine mÄlgrupper. Prosjektet viser at pisk, ikke gulrot, ogsÄ er en fin ting for Ä fÄ flere til Ä sortere mer og riktig. Vinnerens arbeid med Ä nÄ ut med et viktig budskap om avfallets verdi, og gi noe tilbake til innbyggerne for den innsatsen de gjÞr er til etterfÞlgelse. Vi gratulerer Iris Salten som vinner av Ärets kommunikasjonspris.»