Velkommen som kommunikasjonsdesigner i Deadline, Laila!
Hun har stått bak det visuelle uttrykket til flere kjente merkevarer, og nå skal Laila Lovise Bjølgerud igjen sette sitt kreative preg på Nord-Norge – som kommunikasjonsdesigner i Deadline.
Laila skal jobbe med konseptutvikling, design og kommunikasjon.
– Det satses i Nord-Norge for tiden, både nasjonalt og internasjonalt, og jeg gleder meg til å være med på denne utviklingen som en del av teamet i Deadline. Jeg synes kombinasjonen av det de jobber med er utrolig spennende, og det gir et stort mulighetsrom for god kommunikasjonsdesign, forteller hun engasjert.
Lidenskap for nordnorske merkevarer
Den nyopprettede stillingen innebærer blant annet design av kommunikasjonens oppbygning og dens visuelle uttrykk. I tillegg til en bachelorgrad i kommunikasjonsdesign fra Royal Melbourne Institute of Technology, har hun med seg bred erfaring fra den kreative bransjen i Nord-Norge.
– Jeg brenner for Nord-Norge, og for at nordnorske merkevarer skal lykkes. Det har jeg gjort helt siden jeg kom hjem fra Australia med en fersk bachelorgrad i sekken. Da startet jeg som designansvarlig i design- og eventbyrået Cubric. Selv om det nå er event og film som er i fokus, så er tankegangen lik – å ta ut kommunikasjonen på flere flater, forteller Bjølgerud.
Etter Cubric gikk ferden innom flere design- og kommunikasjonsbyråer, deriblant hennes eget byrå, Lollo Design. Laila sto blant annet for den aller første grafiske profilen til Parkenfestivalen, og også Bønner i byen, Musikkfestuka, Eben, Lulu og Esperanza frisører har fått nyte godt av hennes kreative kompetanse. De siste årene har hun jobbet med grafisk design og produksjon i JB Reklame og som senior designer/medierådgiver i Jobbnorge.
Kreativt overskudd og digital kompetanse
Det hersker liten tvil om at dette er en dame med mye kreativt overskudd og stor kapasitet.
– Akkurat nå har jeg fire aktive instagramkontoer med ulikt kreativt innhold. I tillegg har jeg jobbet med visuell identitet for noen utvalgte merkevarer gjennom mitt enkeltpersonforetak, forteller hun.
Men det stopper henne ikke fra å få litt faglig påfyll ved Høyskolen Kristiania:
– Akkurat nå tar jeg et emne i digital markedsføring. Det har skjedd utrolig mye på denne fronten siden jeg ble uteksaminert fra RMIT i 2005, så jeg hadde lyst på litt faglig oppdatering. Dette er en bransje hvor man må snu seg fort med tanke på trender og teknologisk utvikling, så det er bare å henge på - man blir aldri utlært, ler hun.
Starter i et selskap i vekst
Når Laila tiltrer den nye stillingen til høsten, blir hun vår sjette nyansatte bare det siste året.
– I utgangspunktet lyste vi ut et vikariat, men med Laila på listen benyttet vi anledningen til å tilby fast stilling. Hun er en stor kreativ ressurs som har en unik evne til å tenke helhetlig rundt design og kommunikasjon, forteller Mevatne.
Katrine er sikker på at mange vil nyte godt av Lailas kompetanse og hennes store kreative spennvidde.
– Både vi og kundene våre kommer til å merke at hun er blitt en del av teamet vårt. Laila har en kreativ energi som kommer til å bli en viktig drivkraft for oss, så det er bare å glede seg til det vi skal skape sammen framover, avslutter hun.