Pandemivennlig omvisning i Nord-Norge

Skjermbilde 2021-04-30 kl. 11.07.12.png
 

Pandemiens klamme hånd ligger enda over oss, og reiselivet hungrer etter reiselystne gjester. Men hvordan skal de få vist frem alt det fantastiske Nord-Norge har å by på, så lenge reiserestriksjonene forhindrer turoperatørene å reise på de sedvanlige visningsturene? Med en digitale reiser såklart! Og vi har vært så heldige å få fasilitere turer over hele landsdelen.

At reiselivet er en av bransjene som har tatt de hardeste slagene i forbindelse med spredningen av koronaviruset. Nord-Norge er intet unntak. Stengte dører, permitteringer og oppsigelser har dessverre blitt hverdagen for mange.

Hvordan kan vi åpne Nord-Norge for besøk på en trygg måte
Reiselivet i Nord-Norge baserer seg i stor grad på gruppereiser. Det betyr at mye av salget av reiser går via reisebyråer i Europa, Asia og USA. Det er Visit Norway og de andre vist-selskapene i Norge sin jobb å kurtisere disse reisebyråene slik at de selger turer til Norge til sine kunder, noe de i stor grad gjør ved å invitere reisebyråer og turoperatører på såkalte visningsturer. Dette gjøres for å vise frem regionene og de enkelte opplevelsene man har å by på. Men hva gjør man når man ikke lengre kan invitere bransjen på denne typen turer? Svaret er digitalt.

– Vi har testet ut ulike løsninger for digitale visningsturer siden koronaen slo inn i mars 2020, men ingen har fungert like bra som kombinasjonen mellom Clickmeeting og Prezi-presentasjoner.

Gøril Ovesen, Nordnorsk Reiseliv

 
 
I den digitale reisen får du innblikk i spennende reisemål i hele Nord-Norge. Her er rundturen fra Visit Vesterålen sin presentasjon

I den digitale reisen får du innblikk i spennende reisemål i hele Nord-Norge. Her er rundturen fra Visit Vesterålen sin presentasjon

 
 

En digital reise som binder sammen landsdelen

Løsningen ble testet som en pilot med Visit Vesterålen. Nordnorsk Reiseliv var så fornøyd med pilotprosjektet, at de nå bistår visit-selskaper over hele landsdelen med å utarbeide presentasjoner for sine områder. Målet er å sette sammen presentasjonene fra alle regionene, og bygge en fullstendig Nord-Norge tour.

- Piloten har hittil over 600 visninger. 192 av disse så presentasjonen live over Clickmeeting hvor Visit Vesterålen presenterte regionen. Det var mer enn vi kunne drømme om!

Gøril Ovesen, Nordnorsk Reiseliv

 
 

Film skaper engasjement og skaper reiselyst

Å skape digital reiselyst har vært avgjørende i arbeidet med presentasjonene, og analyser av digitalt innhold på ulike platformer viser at film er det som skaper mest engasjement. Derfor ble filmer fra regionene en viktig ingrediens da Aslaug Willumsen, motion designer i Deadline, skulle produsere presentasjonene.

- Det har vært veldig gøy å se alt man kan gjøre her i Nord-Norge, og det er en ære å få være med å tilgjengeliggjøre dette innholdet for turoperatører i hele verden!

Aslaug Willumsen, Deadline

Fremtidens visningsturer

Gøril har lang fartstid fra reiselivet, og tror denne typen visningsturer er kommet for å bli - og ikke bare i salgsøyemed.

- Vi ser at denne typen presentasjoner også kan bli et viktig verktøy i opplæringen av nye ansatte i reiselivsnæringen. Enten for å bli bedre kjent med egen region, eller når det kommer nye ansatte hos turoperatørene, sier hun og fortsetter:

- En digital opplevelse kan ikke erstatte den fysiske, men rekkevidden her er enormt mye større og kostnadsbildet betydelig lavere. Jeg tror derfor at vi vil se en kombinasjon av både digitale og fysiske turer når pandemien er over, avslutter Gøril. 

 
Forrige
Forrige

Vi skal jobbe med Fjordkraft i Nord-Norge!

Neste
Neste

Nå skal Karina styrke vår digitale filmdistribusjon