10 fakta om Facebook du kanskje ikke visste
Hvorfor er Facebook-logoen blå, og skulle plattformen egentlig hete noe annet? Vi har samlet 10 fakta om Facebook du kanskje ikke visste.
I dag er Facebook en såpass integrert del av livene våre at det nesten er vanskelig til å tenke seg tilbake til en tid da det ikke fantes. Kjærester blir “Facebook official”, og har man ikke en profil blir det nesten oppfattet som om man “ikke eksisterer”. Fra sin oppstart i 2004 har Facebook vokst raskt, og bare i Norge har 3,4 millioner mennesker en Facebook-profil.
Les også: Slik lager du en karusellpost på LinkedIn
Vi har forsøkt å grave litt i materien – og historien – og prøvd å finne frem til noen Facebook-fakta du kanskje ikke visste fra før av ⤵️
1. Facebook sin logo er blå fordi …
… Mark Zuckerberg (Facebooks grunnlegger) er nemlig fargeblind. I et intervju med The New Yorker uttalte Zuckerberg at blå er hans favorittfarge fordi han ikke kan se rød og grønn: “Blue is the richest colour for me — I can see all of blue.”
Les også: Hvordan snakke til millenials?
2. “Facebook” var ikke det første navnevalget – og det var et spill 🎲
Egentlig hadde Zuckerberg planer om at plattformen skulle hete “Facemash”. Det var i alle fall det den originalt ble lansert som tilbake i 2003 da han studerte ved Harvard. På den tiden var plattformen, eller nettsiden, satt opp som et type “hot or not”-spill som lot besøkende av siden å sammenligne bilder av kvinnlige studenter side om side. Her kunne man stemme på det bildet man synes var mest atteraktivt. Naturlig nok imponerte ikke ideen Harvard-administrasjonen, og prosjektet ble gruslagt.
3. Facebook fyller 20 (!!!) år i 2024
Feeling old yet? 👵🏻 Det sosiale nettverket “TheFacebook.com” ble lansert i februar 2004, og her var den nye tanken å lage en slags studentkatalog for Harvard-studenter der de kunne søke etter andre Harvard-studenter. De kunne også sjekke hverandres timeplaner og de ulike klubbene de tilhørte. I løpet av 24 timer etter lanseringen hadde 1200 Harvard-studenter meldt seg på, og etter en måned registrerte over halvparten av studenter seg på nettstedet.
4. Plattformen droppet “the” i navnet i 2005
Samtidig kjøpte de opp domenet “facebook.com” for 200 000 dollar (ca. 2 157 860 NOK). I 2011 kjøpte Facebook også domenet "fb.com" for over 8 millioner dollar. Facebook eier også "face.com", "fb.me", og "fb.net".
5. Det første ansiktet på Facebook tilhørte Al Pacino
Det visste du kanskje ikke, men det første ansiktet på Facebook var altså ansiktet til den amerikanske skuespilleren Al Pacino. Plattformen hadde et oversiktsbilde av et mannsansikt skjult av en binærkode, og det var ikke før senere at dette ansiktet ble identifisert som Al Pacino.
6. Du kan ikke blokkere sjefen …
… og det er Mark Zuckerberg 🤴🏼 Denne faktaen er kanskje mer skremmende enn den er morsom, for tenk hvilken makt det egentlig gir han. Du kan visstnok heller ikke blokkere kona hans, Priscilla Chan.
7. Genererer 4 petabytes med data hver dag
Visste du at Facebook genererer 4 petabytes med data HVER dag? Dette tilsvarer å laste ned 1 million sanger per sekund i løpet av en hel dag. All denne dataen lagres i “Hive”.
Hive er et av Facebooks største datalagrings- og analyseverktøy, og er en del av Hadoop-økosystemet som er utviklet for å håndtere store mengder data.
8. 200k likerklikk på 24 timer
I 2012, etter at Facebook kjøpte opp Instagram for 1 milliard dollar, kunngjorde de oppkjøpet ved å legge ut et bilde på sin egen Instagram-konto med teksten "Vi er begeistret for å dele at vi har kjøpt Instagram og ser frem til å se hva de neste kapitlene bringer." Bildet fikk over 200 000 likes på mindre enn 24 timer.
9. Verdens mest likte Facebook-post …
… er fra Cristiano Ronaldo ⚽️ tilbake til 2018. I posten gratulerte han seg selv med å ha scoret sitt 100. mål for Portugal. Posten inneholdt et bilde av Ronaldo sammen med lagkamerater og en kort melding på portugisisk: "Veldig glad for å ha nådd 100 mål for Portugal. Takk til alle mine lagkamerater og til fansen for støtten." Posten fikk over 15 millioner likes, 500 000 kommentarer og har blitt delt over 300 000 ganger.
10. Drev med sin egen forskning
I 2012 utførte Facebook et eksperiment på over 600 000 brukere (uten deres viten eller samtykke 💁🏻♀️). Eksperimentet ble utført ved å manipulere brukernes nyhetsfeed ved å enten fjerne positive eller negative innlegg. Dette ble gjort for å se hvordan det påvirket brukernes humør.
Studien viste at brukerne som ble utsatt for færre positive innlegg, var mer tilbøyelige til å skrive negative innlegg selv, og omvendt. Naturlig nok ble eksperimentet kritisert for å bryte med etiske retningslinjer for forskning, og førte til at Facebook måtte beklage og endre sine retningslinjer for forskning.
Hvor mange av disse faktaene kunne du fra før av?