Hva betyr UX-design for merkevaren din?
Hva er egentlig brukerreiser og brukervennlighet, og hvorfor i alle dager skal du bry deg om dette? Vår digitale designer Karina gir deg svarene.
Hva er UX design?
Mange har fått med seg at brukervennlighet er viktig i interaksjon med digitale tjenester, som websider og apper. Her kommer begrepet UX-design inn. UX står for user experience, eller brukeropplevelse på norsk. Gode brukeropplevelser er blitt avgjørende for å bygge en sterk merkevare i dag. Hva som skaper gode brukeropplevelser vil variere, men det handler om alt fra funksjoner og forventninger til farger og typografi.
Les også: Hvordan snakke til Gen Z i markedsføring? En guide til bedrifter
Hvorfor er brukervennlighet viktig i en designprosess?
Målet til en designer som jobber med brukeropplevelsen til en merkevare, er at produktet eller tjenesten brukes slik den er tenkt, samtidig som den oppleves behagelig for brukeren.
“Godt design trenger du derimot ikke å legge merke til, du skal bare oppleve den gode flyten.”
Tenk på hvor irritert du kan bli når en knapp plutselig ikke fungerer, eller hvis et ikon betyr noe helt annet enn det du trodde. Godt design trenger du derimot ikke å legge merke til, du skal bare oppleve den gode flyten, eller bli berørt av budskapet.
Det er derfor viktig å alltid tenke på de som skal bruke produktet eller tjenesten som designes, og sette brukerbehovet i sentrum.
Eksempel brukeropplevelse:
UX-design – ikke bare digitalt
Det mange derimot ikke tenker på er at en brukeropplevelse bør optimaliseres til sluttbrukeren i alle kanaler og formater, ikke bare digitale. Format og layout i en annonse må blant annet tilpasses den aktuelle kanalen. Se for eksempel for deg en plakat: Størrelsen, balansen og komposisjonen i plakaten må justeres ut i fra hvor plakaten skal henge. Tror du det er en forskjell på hvordan du oppfatter budskapet i en plakat om du ser den på 2 meters avstand eller 10 meter? Forskjellen er stor, og dette er også ting man bør tenke på når man jobber med brukeropplevelser.
“Design handler ikke bare om et godt førsteinntrykk, men et helhetsinntrykk.”
Bevisst brukerreise skaper sterke merkevarer
En brukeropplevelse refererer til totalopplevelsen en bruker har av et produkt, en tjeneste av et system eller en merkevare. Vi mennesker fanger opp visuelle uttrykk hele tiden, både bevisst og ubevisst. Dette gjelder blant annet når du handler på dagligvarebutikken, er på vei hjem fra jobb, og ikke minst når du scroller gjennom sosiale medier. Design handler ikke bare om et godt førsteinntrykk, men et helhetsinntrykk. Dette skapes gjennom bevisst og strategisk bruk av en visuell profil på ulike flater, slik at designet får et troverdig og gjenkjennelig uttrykk spesialtilpasset sluttbrukeren i ulike kanaler.
Eksempel brukerreise:
En brukerreise er altså brukerens ulike berøringspunkter med en merkevare. For å få en oversikt over hvordan ulike kanaler samspiller kan vi sette opp en visuell fremstilling av reisen. Da kan vi analysere hvilke deler av tjenesten som fungerer for brukeren og hvilke deler som bør forbedres.
Oppsummering:
Start med en tydelig visuell identitet.
Ha brukeropplevelsen i fokus i alle kanaler.
Gi en gjennomført brukerreise til sluttbrukeren.
Slik skaper du en sterk merkevare med UX-design.