YMEK – nytt navn, visuell identitet og nettside
2022–2023 - YMEK (tidligere Lødingen Mekaniske)
Kommunikasjonsstrategi | Grafisk design | Visuell identitet | Nettside | SEO | Tekstforfatting
Spill av film ☝
Med en stolt historie ønsket YMEK å modernisere og posisjonere seg for fremtiden. Vår oppgave var å revitalisere deres merkevare, utvikle en ny visuell identitet og nettside som reflekterte deres verdier; engasjement, positivitet og kompetanse.
Bakgrunn
YMEK stod overfor behovet for modernisering. Det ble derfor utviklet et nytt navn og visuell profil for å matche de fysiske investeringene og ønsket strategisk retning for fremtiden. Gjennom en workshop og arbeid med strategi identifiserte vi behovet for å kommunisere bedriftens verdier som et moderne serviceverksted med et stort hjerte for lokalsamfunnet.
Utfordringen
YMEK har en lang historie – ikke bare i bransjen, men også i lokalsamfunnet Lødingen. Utfordringen var derfor å fornye merkevaren i en ny, modernisert drakt, samtidig som man beholdt YMEKs kjerneverdier og historie. Dette for å tiltrekke seg nye kundegrupper og ansatte. YMEK ønsket å formidle sin kapasitet for rask og effektiv service og styrke sitt rykte som en trygg og attraktiv arbeidsplass.
Innsikt
Vår analyse av YMEKs nåværende og ønskede situasjon avdekket flere nøkkelområder og posisjoner som kunne tas. I workshop med YMEK fikk vi også etablert flere strategiske holdepunkter, som gjorde at det ble satt en felles forståelse for nå- og ønsket fremtidssituasjon. Blant annet avdekket strategiarbeidet at med sine investeringer i en ny kran og større, moderne lokaler, kan YMEK tilby helårsservice. Dette gjør at du som kunde kan optimalisere driften gjennom å ha fartøyet klart når det gjelder som mest.
Resultat
Basert på innsikten utviklet vi et nytt navn og visuell identitet som kommuniserer YMEKs kjerneverdier og strategiske mål. Vi lanserte en ny nettside, utvidet bildebanken, og gjorde et grundig tekstarbeid for å styrke merkevarens digitale tilstedeværelse. YMEK har mottatt strålende tilbakemeldinger og pressens oppmerksomhet for sin rebranding og investeringer.