Produksjon av Vesterålen Skreifestival
Finnes det en egen festival for å feire en fisk? Å jadda. På Vesterålen Skreifestival kan du lære å prekevere, foredle og håndtere skreien som har gitt oss næring, arbeid, stolthet og kultur fra dag én. Deadline fikk i oppdrag å produsere denne festivalen, for sjette år på rad.
“
“Det er helt på sin plass å feire skreien – naturressursen som har gitt opphav til bosetting og liv langs kysten.”
Fiskeriminister, Bjørnar Skjæran
BEHIND THE SCENES: Her ser du litt av hva teamet fra Deadline og Audiolight holder på med under en produksjon. Foto: Deadline.
Hva var oppdraget?
Vesterålen Skreifestival er en årlig begivenhet som hyller skreien og den nord-norske kystkulturen. Arrangementet ble startet i 1998 av fiskeriinvestor Arne Antonsen med mål om å feire skreien og fremme fiskens rykte. Festivalen skal være et herlig etegilde og folkefest, hvor barna også er en viktig del av festivalen. Her er det VM i torsketungeskjæring, kokkekurs for barn, familiefest, foredrag og kunstutstilling. Skreien skal feires, og det på alvor!
Deadlines oppgave var å levere en totalpakke, som inkluderer alle poster relatert til teknisk arrangement, produksjon og gjennomføring av festival over ei uke. Her gjorde Deadline alt fra scenebygging til lyd, lys og skjerm med flerkameraproduksjon. Dette ble gjort i samarbeid med Audiolight.
– Deadline gjør de tingene vi ikke har noen forutsetning for å gjøre selv, og sørge for en profesjonell og visuell produksjon av Skreifestivalen, sier festivalsjef Jonny R. Johansen.
STORE ARTISTER: Fra scenen under Familieforestillingen var det flere store artister på programmet, blant annet KAMELEN. Foto: Deadline.
Innsikt: Kulturen er kongen
Festivalen har som mål at fisken fortsatt skal være en del av den norske kulturarven og historie. Øksnes er en av landets største fiskerihavner, og fisken som tas i land her har blitt eksportert til hele verden. Dette skal feries under Skreifestivalen på Myre, i Vesterålen.
Planen og utfordringene
Festivalsjefen nevner spesielt opplevelsen av festivalen som en viktig del av gjennomføringen. Hvor ombyggingen av en idrettshall om til en stor kulturarena var en av de største utfordringene Deadline har vært med på å løse.
– Vi har mye manpower og frivillige selv, som hjelper oss med den fysiske biten med å løfte. Men å rigge det til med en proff scene, med barrikader og å kunne gjennomføre en konsert med en internasjonal artist, er ikke noe vi kunne løst uten Deadline. Det er derfor vi vil bruke dem gang på gang fordi de vet hva som trengs og de leverer på det, sier Johansen.
For teknisk produsent i Deadline var det viktig å sørge for at publikum opplevde festivalens tekniske og digitale innslag som sømløse.
– Vårt oppdrag var å sørge for at festivalens plan og program ble gjennomført på best mulig måte, både innendørs og utendørs, sier Stein Inge Pedersen, teknisk produsent i Deadline. – Alt fra at scene inne må ha lys og lyd, direktesending av det som skjer på scenen og produksjonen av innholdet til de ulike skjermene.
Resultatet
Festivalen ble gjennomført som planlagt og resultatet var en knakende god opplevelse for gjestene og arrangøren.
– Det vi vet er at når du går på scenen så er lyskasteren på rett plass, mikrofonene virker og vi vet liksom at alt fungerer som et velsmurt maskineri. For oss er det det det handler om. Vi er avhengige av mange forskjellige aktører, og uansett hva vi “kaster” på Deadline, så vet vi at det blir løst, avslutter festivalsjefen.
“Takk for en fantastisk jobb til dere alle, så dyktig og positiv, ingen problemer som ikke kan løses. Tar av meg hatten for det dere får til!” Kine Bolstad – representant for fiskarkvinnelaget.