Produksjon av konferansen "Oceans of Hope" for The Whale

2023 - The Whale
Produksjon | Film og foto | Event | Streaming

 
Oversiktbilde fra konferansen Oceans Of Hope
 
 
 

Hvordan lære ungdom om havet og havmiljøet, og skape verdens mest betydningsfulle møte mellom mennesker og hval? Dette var bare noen av spørsmålene som skulle besvares under konferansen “Oceans of Hope”.

 
 
 
 
 
Bilde av en mann i ullgenser, som er en av foredragsholderne på konferansen Oceans Of Hope.

Dream team! Så gøy å være på jobb på dager som denne.

Camilla Illmoni - Markedsføring og salg The Whale

 
 
Bilde av elevene under konferansen Oceans of hope i Mo i Rana.
Bilde fra konferansen, som viser en kvinne på skjerm som sender Live fra Oceans Of Hope. I bakgrunnen kan man se publikum i salen.

Helt nytt: – Vi er veldig fornøyd med produksjonen. Dette var noe helt nytt for oss, og en ny type arrangement, sier Camilla Illmoni. Foto: Deadline.

 
 

Hva var oppdraget?

The Whale tar initiativ til en annerledes hav-konferanse for flere hundre ungdommer i Nordland, kalt "Oceans of Hope". Konferansen er et samarbeid mellom The Whale, Andøy videregående skole, Polarsirkelen videregående skole i Mo i Rana, Ungdomsrådet i Andøy og ungdommens fylkesråd i Nordland.

Vi i Deadline fikk i oppdrag å produsere denne konferansen, og sørge for alt det tekniske med mulighet for streaming på tvers av lokasjoner.

– Konferansen bød på flere utfordringer, særlig på gjennomføringssiden. Vi skulle sende fra to forskjellige steder geografisk med streaming og ha en løpende dialog live mellom disse to plassene – i tillegg til at alt dette skulle sys sammen. Dette var helt nytt for oss, sier Camilla Illmoni, Markedsføring og salg The Whale.

Med et team på Andenes, og et team på plass i Mo i Rana, som også produserte flerkamera derfra. Det hele ble sydd sammen i sendekontrollen på Andenes.

Konferansen besto også av mange innslag som var forhåndsprodusert av God Strek.
– Det er mye teknikk som skal fungere ilag på et sånt prosjekt som dette, men det gikk veldig bra, forteller teknisk produsent i Deadline, Stein Inge Pedersen.

 
Hval, som henger fra taket inne i et museum.

Opplevelsen: The Whale. Foto: The Whale / illustrasjon av Mir, Bergen.

 


Innsikt: Vekke mennesket

Initiativet til konferansen var i tråd med The Whale sin visjon om å vise hvalen, vekke menneskene og vokte havet gjennom storslåtte opplevelser, nye perspektiver og nære møter.

Planen: La oss snakke om havet

Formålet med konferansen var å skape interesse, engasjement og diskusjon om havet og havmiljøet, og den var den første i en rekke konferanser som The Whale planlegger å utvide til å omfatte unge i hele det arktiske området.

Konferansen var en hybridkonferanse der noen av innlederne var fysisk til stede både i Andøy og i Rana, mens andre deltok via digitale medier. De inviterte foredragsholderne bidro med ulike perspektiver på hav, klima og biologisk mangfold, og det var forventet at hundrevis av elever i videregående skoler i Nordland deltok i konferansen. 

Resultatet: La oss snakke om havet

The Whale planlegger å bruke denne første konferansen til å utprøve både form og innhold i forhold til fremtidige konferanser og arrangementer. De var veldig fornøyde med Deadline sin produksjon av konferansen og gjennomføringen.

– Vi er veldig fornøyd med produksjonen. Dette var noe helt nytt for oss, og en ny type arrangement. Vi trengte noen vi kunne stole 100 prosent på, og som skjønte hva målet vårt var med konferansen. Hele veien så har vi hatt en veldig god dialog med Deadline – dere forsto med en gang hva vi ville. Konferansen gikk smooth og vi fikk god veiledning både før, under og etter konferansen, sier Camilla Illmoni.

Konferansen var en flott mulighet for ungdommen til å lære om havet og havmiljøet og ta initiativ rundt miljøet. Det var også en mulighet for Nordland å tiltrekke seg turister og skape nye attraksjoner. The Whale planlegger å gjennomføre flere konferanser og arrangementer i fremtiden og utvide til å omfatte unge i hele det arktiske området.

 
 

Trenger du hjelp med et event?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Produksjon av Vesterålen Skreifestival

Neste
Neste

Omdømmekampanje: Salmon Stories – laks er mer enn bare fisk