Outlook North - leverandørkonferansen for blågrønn næring

2022 - KUPA
Event | Grafisk design | Visuell identitet | Markedsføring | Webdesign

👉 outlooknorth.no

 

Spill av film

 
 
 

KUPA skulle rebrande den gamle Norkon-konferansen. Konferansen inviterer leverandørnæringen til den blågrønne næringa, altså havbruk, kraft- og energiaktører og maritim sektor. Kort sagt: De med de store prosjektene møter de med de gode idéene. 

 
 
 
 
 
 
 
 

Deadline løste raskt og målrettet navn og personlighet for Outlook North. Vi er veldig fornøyde med resultatet!

Hilde Svenning - Adm. Direktør KUPA

 
 
 

Hva var oppdraget?

Folka i KUPA ønsket en helt ny profil og navn, strategi og markedsføring av konseptet, samt en produksjon av selve konferansen, som kommuniserte betydningen av næringa og leverandørene. Fra før var det ei utfordring å få leverandørene til konferansen – og det er tross alt de næringa er avhengige av for å få realisert prosjektene. 

Hva er likheten mellom fredagstaco og kalenderinvitasjoner?

Den engelske varianten ble valgt fordi konferansen har mål om internasjonal standing, og “Outlook North” skal symbolisere at dette er plassen å få utsikt/oversikt på de største prosjektene i Nord-Norge. I tillegg til hva som rører seg av innovasjon i en landsdel – som i store deler mangler togskinner – men som har et teknologitog i blågrønn næring som går raskere enn mange andre plasser. Med andre ord, et område som er aktuelt for mange miljøer å se til, også internasjonale. 

En stor utfordring med å få målgruppen på konferanser er å komme seg inn i kalenderen til deltakerne. Fokuset i markedsføringen i starten handlet nettopp om det – få konferansen inn i Outlook-en til målgruppa. Navnet fungerte dermed som et triggerpunkt for dette, for når man sitter i Outlook-en og bestemmer hva man skal tenke på, ja da skal man tenke på Outlook North. Samme mekanisme som at man tenker på “fredagstaco” på fredager. 

Sammen  med KUPA har vi gått i gjennom ulike øvelser for å komme frem til identiteten til Outlook North. Vi har også reflektert rundt målgruppenes verdier og ønskede følelser, konferansens posisjon i markedet, samt ulike hindringer for målgruppen og potensielle løsninger.

Nytt navn, ny visuell profil, markedsføring, pressestrategi og ny produksjon 

Konferansen ble posisjonert som en utfordrer, velge å gå “A New Way”, og å utfordre standard-konseptet «konferanse». Målet er at denne posisjonen skal vekke optimisme og trigge innovasjon, og kunne utvikles videre i takt med samtiden. Vi skapte innhold på sosiale medier og på nettsida som skulle informere, utfordre og inkludere. bl.a. gjennom konseptet “minglekandidater” og “minglekort” – som skal senke terskelen for å ta kontakt med nye potensielle samarbeidspartnere eller arbeidstakere/arbeidsgivere. Kommunikasjonen valgte å fokusere på å gjøre deltakerne og møtearenaen til verdiøkningen ved å løfte fram det som skjer og skal skje i pausene. For å forsterke et inkluderende miljø valgte vi å utarbeide etiske retningslinjer for alle deltakerne, og viste frem mangfoldet i næringa. 

Konferansens visuelle design skulle utstråle en samlende, verdiskapende og fremtidsrettet blågrønn arena. Designet ble utarbeidet for at det skulle fungere på alle flater; fra poster på sosiale medier til ID-kort og skjermer på konferansen. 

I tett samarbeid med KUPA ble selve produksjonen av konferansen avviklet i samarbeid med våre gode venner i AudioLight. De hadde ansvaret for lyd og lys, mens vi tok oss av produsentansvaret og avviklingen. Den visuelle identiteten var bærende på inn- og utsiden av bygget. Konferansens logo ble animert via projection mapping ved siden av scenen, for å skape en helhetlig ramme av uttrykket. 

Ta en titt på nettsiden til Outlook North


Utsolgt

Målet var å selge flere billetter enn fjoråret, bygge en ny merkevare med innovasjon og inkludering i sentrum, og å gjøre konferansen attraktiv for sponsorer. Konferansen ble utsolgt og det var kø til billetter. Planen er å utvide til neste år, og nye sponsorer har allerede meldt interesse til neste års konferanse. 

“Deadline løste raskt og målrettet navn og personlighet for Outlook North. Vi er veldig fornøyde med resultatet!!”

Hilde Svenning - Adm. Direktør KUPA

“Kreativ, faglig dyktig, nådeløs på kvalitet, effektive og en fryd å jobbe med. Gleder meg til fortsettelsen!”

Monica Mathiassen - Prosjektleder Outlook North / senior rådgiver KUPA

 
 
 
 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Konseptfilm for PBL - Bli en som ser

Neste
Neste

Totalleveranse: PowerForum 2022