Konseptfilm for PBL - Bli en som ser
2022 - Private Barnehagers Landsforbund
Konsept | Filmproduksjon | Animasjon |
Spill av film ☝
Hvordan kan vi sette fokus på sårbare barn, uten å få seeren til å føle på maktesløshet og utilstrekkelighet? PBL ønsker å motivere barnehageansatte til å #bliensomser, og vi fikk det ærefulle oppdaget med å gjøre ord til handling.
“
Å kombinere levende bilder med animasjon gir oss et stort handlingsrom i kommunikasjonen.
Utfordringen: Å snakke om et vanskelig tema på en god måte
PBL (Private Barnehagers Landsforbund) skulle lansere en ny kompetanseplatform for konseptet “Barnas Verneombud”, som skal styrke barenehageansattes arbeid med sårbare barn. De ønsket en film som satt fokus på problemstillingen, men som ikke ga et etterlatt inntrykk av avmakt, men heller et genuint ønske om å lære mer om hvordan man kan se disse barna tidligere – og hjelpe.
Innsikt: Hvordan skapes en god tone of voice?
Sammen jobbet vi tett med PBL og deres samarbeidspartnere i Barnas Verneombud; politi, undervisningsinstitusjoner og fagfolk på temaet, for å skape en tydelig identitet og tone of voice for filmen. Dette var en kritisk suksessfaktor for å lykkes. Basert på dette viktige forarbeidet ble det laget ulike konseptskisser og storyboards som ble presentert og teste, før den endelige endelige løsningen ble landet. En løsning som er enkel å forstå og ivaretar tone of voice, samtidig som den formidler dybden i budskapet.
Planen: Strategisk bruk av visuelle virkemidler i filmen
PBL gikk for et helhetlig prosjekt som lager en trygg ramme rundt Barnas Verneombuds merkevare. I tillegg til en godt forankret tone of voice, jobbet vi grundig med det visuelle utrykket i både bilde og animasjon. Flua på veggen er barnets beskytter – på barnets premisser, noe som er med på å skape ønsket etterlatt inntrykk. Gjennom bruk av farger og lys skaper vi stemningene vi ønsker i storytellingen, uten å ta i bruk virkemidler som gjør seeren ukomfortabel.
Musikken er skrevet og komponert spesielt for prosjektet, av Bodømusiker Kristoffer Nohr Unstad. Også den er med på å bygge opp filmens budskap og ønske om å motivere. Både musikken og filmen tas ut på ulike flater og formater, for å bygge merkevaren til Barnas Verneombud.
Resultatet: PBL lykkes i kommunikasjonen mot sine målgrupper
Filmen høster gode tilbakemeldinger etter premieren på landskonferansen for Barnas Verneombud og i sosiale medier.