Slik blir sosiale medier-året 2023

KI BLIR KONGEN: – En av de største endringene vi kan vente oss, er en økning i bruken av kunstig intelligens på sosiale medier i 2023, sier Lisa Skaar Næss i Deadline. Foto: Deadline / Dall E.

 
 

I løpet av de siste årene har sosiale medier gjennomgått en rivende utvikling, og denne trenden forventes å fortsette inn i 2023. Her er noen av de mest sannsynlige endringene vi kan forvente oss.

Kunstig intelligens blir kongen

Det er ingen tvil om at sosiale medier har blitt en viktig del av hverdagen vår (det er bare å sjekke telefonens skjermtid, så får du det bekreftet 🤯), og denne trenden forventes å fortsette inn i det nye året. En av de største endringene vi kan vente oss, er en økning i bruken av kunstig intelligens (KI). Jeg tror vi kommer til å se mye mer KI-baserte løsninger fremover, som kommer til å løse mange av de utfordringene sosiale medier-appene har, og som kommer til å forbedre brukeropplevelsen. Dette kan inkludere alt fra bedre algoritmer for å anbefale innhold, til smartere søkefunksjoner og KI-bserte løsninger som skaper fysisk innhold “on the go” (f.eks. bilder/GIF-er, tekst, live FAQ-hjelp o.l.).

Les også: Nå er det mye som skjer i Deadline: – Det har vært et vilt år

Bilde laget av Dall E, en KI-bildegenerator

“Lag et bilde som kan passe til å bruke i et blogginnlegg om sosiale medier i 2023” lød teksten jeg skrev inn i Dall E – verdens mest avanserte bildegenereringsverktøy basert på KI.

Bedre sikkerhet og større fokus på personvern

Fokuset på sikkerhet og personvern vil heller ikke forsvinne i 2023, og jeg tror vi kan forvente at de ulike plattformene vil fortsette å investere i teknologi og sikkerhetsrutiner for å beskytte brukernes data. Dette så vi allerede tilbake til 2020, da IOS14-oppdateringen kom med innføringen av App Tracking Transparency (ATT), som ga brukerne mer kontroll over hvilke data som ble samlet inn om dem og hvordan deres ble brukt. Dette første blant annet til at mange markedsførere på sosiale medier måtte tenke helt nytt.

Jeg tror 2023 vil gjøre det lettere for oss å administrere personlige innstillinger og sikkerhetsalternativer. Dette vil i all hovedsak føre med seg gode ting for den private sluttbrukeren, men det kan (og vil nok) skape enda større utfordringer for bedrifter og markedsførere, som blant annet bruker sosiale medier til annonsering og markedsføring. 

E-handel og direktesendinger

En annen trend jeg tror vi kan forvente oss i 2023, er en økning i bruken av sosiale medier for å handle og betale for tjenester og produkter. Flere og flere selskaper vil tilby tjeneste sine gjennom sosiale plattformer, og vi kan forvente å se en økning i antall betalingsalternativer som er integrert med sosiale medier. Dette vil gjøre det enklere og mer praktisk for brukerne å handle på nettet.

Blant annet så vi lanseringen av Instagram Shop Tab i 2020, noe som signaliserte en fortsatt retning for sosiale medier mot å bli en plattform for reklame og salg. Her tror jeg særlig vi vil se en økning hos TikTok, Instagram og Snapchat.

Dette blir nok enda mer optimalisert i de platformene som har “live”-funksjon (at man kan snakke med følgerne sine på direkten) – særlig gjennom “livestream shopping”. Livestream-shopping består av merker eller influencers som direktesender ting som unboxinger eller shopping haul. Her vil seerne kunne se og kjøpe produktene direkte i strømmen.

Les også: Hvordan er det å jobbe som prosjektleder i Deadline? Katrine svarer

Video over hele linja

Du har sannsynligvis lagt merke til økningen av videokontent på internett bare de siste årene. Fra TikTok, som forlenger den maksimale lengden på videoer i 2022, til Instagram som introduserer Reels – video er overalt. Jeg tror video fortsatt vil være “hovedvaluta” på de aller fleste, store sosiale medier-plttformer, og at de som har de beste videoene er de som kommer til å bli de store plattformvinnerene i utgangen av 2023. Dette vil oggså gjelde for markedsførere.

Nylig twitret Elon Musk at han kanskje ville re-lansere Vine, en nå nedlagt videoplattform som Twitter kjøpte i 2012. Det hadde i så fall gjort alt veldig spennende, da dette kanskje var den største inspirasjonen til TikTok, slik den er i dag.

Trenger du hjelp med videoinnhold i 2023? Ta kontakt

Skjermdump fra Elon Musk sin Twitter, hvor han spør om han skal re-lansere Vine

Vil 2023 bli året hvor vi får Vine tilbake? Foto: Skjermdump Twitter.

Fremtidens Instagram – med integrasjoner?

Det er vanskelig å si nøyaktig hvordan Instagram kommer til å se ut i 2023, men basert på tidligere oppdateringer og trender i sosiale medier, kan vi danne oss noen forventninger. Jeg tror at Instagram vil fortsette å utvide rekkevidden sin og forsøke å nå ut til enda flere brukere. Jeg tror også at plattformen vil fortsette å integrere mer og bedre med andre sosiale medier og tjenester. Dette kan inkludere enklere deling av innhold mellom Instagram og andre plattformer.

Til eksempel har Tiktok satset stort på integrasjon mellom sin egen platform og CapCut; en bilde- og videoredigeringsapp som tilbyr raske maler for inholdsskaping. Tidligere i år har vi sett hvordan Instagram har blitt mer og mer lik TikTok, blant annet ved å annonsere at de vil ha et økende fokus på video-innhold med Reels.

Facebook og Meta-verset

I oktober i fjor introduserte Mark Zuckerberg Facebooks satsing på metaverse, et virtuelt univers hvor brukere kan oppholde seg i immersive digitale omgivelser. Satsningen har hatt en lunken start, til tross for at selskapet har brukt store summer og satt mange ansatte på å jobbe med å realisere Zuckerbergs visjon. Jeg tror, selv etter flere klager på feil og andre “bugs”, så kommer vi til å se mer av Meta i flere funksjoner i Facebook-appen. Hvordan dette blir gjort kan jeg bare spekulere i, men hvis det skal spekuleres kan jeg se for meg et tett samarbeid med store merkevarer, influencere og andre meningsbærere. Dette kan for eksempel være gjennom “digital only”-produkter, tjenester eller andre fordeler, som kun kan oppleves eller kjøpes via Meta.

I tillegg til Meta-satsning tror jeg, som hos alle de andre plattformene, at vi kommer til å se en økende andel i videoinnhold.

Personlige LinkedIn

Det er mye som har skjedd på LinkedIn bare de siste årene, og her tenker jeg spesielt på hvordan folk bruker plattformen. Fra å være en stiv CV-portal til å bli mer nær og ekte. Ja, her har jeg til og med sett administrerende direktør for Norges Bank Investment Management, Nicolai Tangen og dressco danse … Det er en flott retning, og jeg gleder meg til å se enda mer personlig innhold på LinkedIn i 2023.

Jeg tror også vi kan forvente at LinkedIn vil gjøre det enda enklere å dele innhold mellom LinkedIn og andre plattformer, samt muligheten for å koble seg til andre tjenester som jobbsøkerverktøy og CV-byggverktøy.

TikTok vil klatre til pallplass

Per Q3 i 2022 ligger TikTok på en 5.plass, men jeg tror appen vil klatre til en 4. eller 3.plass i slutten av 2023. Det er kanskje optimistisk, men ikke om vi ser det i lys av at de økte med 7 % mot samme periode i fjor. Til sammenlikning sank Facebook med 1 %.

Til nå har TikTok nesten 1,2 million registrert voksne brukere i Norge (og da er det ikke registrert med alle brukere under 18 år). Appen har allerede vist seg å være en trendsetter innenfor kortvideoformatet, og det er sannsynlig at den vil fortsette å utforske nye måter å engasjere sine brukere på. 

I 2023 tror jeg vi vil se enda flere måter å fortelle historier på, som til nå primært har vært gjort gjennom korte videosnutter. Tidligere i år økte appen til 3 minutter lange videoer, og har intridusert “slide show”, hvor brukere kan legge til bilder i en rull med lyd og tekst. Hvis noe stort kommer til å skje med TikTok, så tror jeg det blir på e-handel og annonsørsiden. Kanalen har et enormt potensiale, og med sine over 500 millioner globale brukere er markedet enda større.

Vil vi se en pallplass på Tiktok i 2023? Skjermdump fra IPSOS Q3 sosiale medier - antall profiler i Norge

Vil vi se en pallplass på TikTok i 2023? Foto: IPSOS / 2022.

YouTube, korte vidoer og mobilvennlighet

YouTube har vært en sentral plattform for videoinnhold i en årrekke, og det er ingen tvil om at den vil fortsette å være det i årene som kommer. Men, hva kan vi forvente av YouTube i 2023?

Jeg tror YouTube virkelig har fått kjenne på behov for fornyelse etter at TikTok kom på banen. De har forsøkt å løse dette ved å tilby flere av de samme funksjonene som TikTok ved å introdusere YouTube Shorts (samme som Instagram Reels), men vil dette være nok i det tempoet TikTok endrer seg? Jeg tror 2023 blant annet vil gi oss en YouTube som er mer tilpasset mobil-brukerne med høydeformat og andre funksjoner tilpasset mobil.

Jeg ser for meg en strategi der YouTube vil bli enda mer integrert i våre hverdagslige liv. Plattformen har allerede blitt en viktig kilde til underholdning, læring og sosial interaksjon for mange mennesker, og dette vil bare øke i årene som kommer. Det kan bety at vi vil se enda flere læringsvideoer, livsstilsprogrammer, mer direkte-innhold (live) og kanskje mulighet for interaktive løsninger. Et samarbeid med Meta hadde vært kult, men med tanke på at plattformene er konkurrerende, er nok ikke dette sannsynlig. 

Snapchat og premiumfunksjoner

Snapchat har forsøkt seg på forskjellige strategier opp gjennom årene for å holde på brukerne sine, og nyeste tilskudd i år er Snapchat+ (Snapchat Plus). Dette er en premium abonnentstjeneste som koster ca 49 kr måneden, og som vil gi brukerne eksklusive fordeler. Blant annet: Egendefinert bestevenn, en svart stjerne-badge ved siden av abonnentenes skjermbilde, mulighet for å endre appens ikonfarge og tema, og “stalker”-funksjon (hvor du kan se hvem som har sett historien din på nytt og hvor mange ganger osv.)

Jeg tror Snapchat i 2023 vil fokusere på å øke abonnementene sine på denne premiumtjenesten. Per nå sier de selv at de har omlag 1 millioner Plus-abonnenter, og jeg tror de kommer til å få enda flere – her med ungdom som primærmålgruppe. Tjensten skal også ha en web-integrasjon, noe som vil gjøre det lettere for de som er opptatt av “streaks” å holde den når de er uten mobil.


Så, i det kommende året kan vi forvente å se en økning i bruken av kunstig intelligens i sosiale medier, samtidig som fokuset på sikkerhet og personvern vil fortsette. Vi kan også forvente en økning i bruken av sosiale medier for e-handel og direkte betalinger, spesielt på plattformer som TikTok, Instagram og Snapchat. Live-funksjoner kan også bli optimalisert for e-handel på disse plattformene. Til slutt kan vi se en endring mot at sosiale medier blir en plattform for å bygge fellesskap og tilkobling, i stedet for bare å være et sted for å konsumere innhold. Det blir spennende å se hvordan disse trendene utvikler seg i løpet av det kommende året.

OM FORFATTEREN

Lisa Skaar Næss er en erfaren markedsfører med mange års erfaring innen sosiale medier.

 
Forrige
Forrige

På jobb med Truls Svendsen og Trollfjord Bredbånd

Neste
Neste

Lokalt samarbeid om Madrugada-konserten