Hvordan snakke til millenials? Slik når du denne målgruppen med 3 enkle tips

 
 

Millenials er i ferd med å endre konsumentlandskapet med sin unike oppfatning av markedsføring og søken etter merkevarer med meningsfulle formål. Hvis du vil nå denne målgruppen må du lære deg å snakke deres språk – og unngå bullshit 💩

Dette er millenials: Født mellom 1980 og 1990 (her er det faktisk delte meninger), utgjør millennials rett i overkant av en fjerdedel av befolkningen. Denne målgruppen har et demografisk mangfold, og dette mangfoldet har vært med på å forme deres preferanser for kulturell-åpenhet og nysgjerrighet. På grunn av størrelsen på denne kohorten, er det vanlig å dele de inn i to halvdeler; voksne (1983–88) og unge voksene millennials (1989–99).

  • Det er 1,23 millioner millenials i Norge

  • De utgjør 27 % av totalbefolkningen i Norge

  • 34 % har barn og 66 % er uten barn (Kantar, 2020)

Les også: Slik lager du en karusellpost på LinkedIn

Millenial som står ute i mørket og røyker. Tatt med et analogt kamera.

Millenials har på en eller annen måte vokst opp med eller vokst inn i et digitalt liv, og dette har i stor grad vært med på å forme hvordan de er og tenker i dag. Alle foto: pexels.com

Hvor treffer du dem? 🎯

Med internett som en av hovedkildene til informasjon, er det ingen hemmelighet at det ofte er på digitale flater du treffer denne målgruppen. 

  • Sosiale medier: 95 % dekning – største er Facebook med 85 %

  • Streaming: 90 % dekning – største er YouTube med 63 %

  • Digital avis: 81 % dekning – største er VG med 51 %

  • Radio: 59 % dekning – største er NRK P3 med 11 %

  • TV: 49 % dekning – største er NRK med 23 % (Kantar, 2020)


Endrer konsumentlandskapet

Millenials har på en eller annen måte vokst opp med eller vokst inn i et digitalt liv, og dette har i stor grad vært med på å forme hvordan de er og tenker i dag. Dette gjør at de har en annen oppfatning av markedsføring enn mange i de eldre generasjonene. Denne målgruppen er faktisk i ferd med å endre utseendet på konsumentlandskapet, noe som kommer til å tvinge mange bedrifter til å revurdere hvordan de jobber mot kundene sine. Dette er fordi de ser etter helt andre ting i merkevarer enn tidligere generasjoner.

Kjøpskraft, men … 💸


Ifølge Accenture, brukte millenials 1,4 billioner dollar på shopping i 2020 globalt. Som en generasjon kjent for sin store kjøpekraft, er det ikke overraskende at de bruker mer penger i butikk og på nett enn noen annen generasjon. Men det er ikke bare pris og kvalitet som avgjør hvilke merker de velger å engasjere seg med.

Millennials har en tendens til å verdsette merkevarer som tilbyr noe mer enn “bare et godt produkt”. De er opptatt av meningsfulle formål og er mer tilbøyelige til å velge merkevarer som har verdier og overbevisninger som samsvarer med deres egne. Dette er også grunnen til at bedrifter og merkevarer som vil treffe hos denne målgruppen må ta et sosialt ansvar, og være mer enn bare et produkt eller en tjeneste.

Les også: Slik blir sosiale medier-året 2023

Her er noen tips til hvordan å snakke til millenials:

1 - Vær ærlig og autentisk

Millenials kan “lukte bullshit” på lang avstand. Derfor er ofte ikke tradisjonelle salgsteknikker med påtrengende markedsføring ideelt mot denne målgruppen. Superselgende og/eller misvisende markedsføring blir fort avslørt (og disse “avsløringene” blir mer enn gjerne delt på deres egne kanaler i sosiale medier til stor jubel).

2 - Ikke vær for seriøs

Strenge, korporative budskap i en hard, dresskledd pakke er nok ikke det som fungerer best mot denne kohorten. Millenials tror ikke på selskaper som høres korporative og generiske ut. De foretrekker merker som ser hva som rører seg i landskapet, som tør å ha en mening, eller som er personlige, morsomme eller vennlige. Kort oppsummert: Behandle millenials som venner, ikke kunder.

3 - Kort og godt

Når du skal skape innhold som virkelig skal treffe millenials bør du holde det kort og konsist. Ettersom dette er en målgruppe med mye digital erfaring, har de også arvet noen av de “dårlige” uvanene til yngre generasjoner. De har kort oppmerksomhet.

Hold innholdet ditt kort, konsist og presentert på en måte som gjør det enkelt for dem å finne komme frem til hovedpoengene.

OM FORFATTEREN

Lisa Skaar Næss er en erfaren markedsfører med mange års erfaring innen sosiale medier.

Kilder:

Eisenhauer, T. (2022) How to communicate with millennials at work - 23 surefire tips, Axero Solutions. Tilgjengelig på: https://axerosolutions.com/blog/how-to-communicate-with-millennials-at-work-23-surefire-tips-to-retire-the-stereotypes (Besøkt: Januar 25, 2023).

FRIDA EKHOLM (2022): What brands need to know, Cure Media. Tilgjengelig på: https://www.curemedia.com/marketing-to-millennials/ (Besøkt: Januar 25, 2023).

“GENERASJONER: Fra Gen Z til Boomers” (2020). KANTAR. 

Meg (2019) Marketing to millennials: In their own words, Talkwalker. Tilgjengelig på:  https://www.talkwalker.com/blog/marketing-to-millennials (Besøkt: Januar 25, 2023).

Wojda, K. (2022) Communicating with millennials: How to speak their language, Spectrio. Tilgjengelig på:  https://www.spectrio.com/marketing/communicating-with-millennials-how-to-speak-their-language/ (Besøkt: Januar 25, 2023).

 
Forrige
Forrige

Slik vil Deadline styrke nordnorsk filmmiljø

Neste
Neste

Vesterålen Regionråd velger Deadline: – Vi ser behovet for å fremstå mer samlet