Hvordan snakke til Gen Z i markedsføring? En guide til bedrifter
Hvordan snakker man til en generasjon som aldri har opplevd en verden uten internett? Her er noen tips til hvordan du snakker med Gen Z.
Dette er Gen Z: Generasjon Z, Gen Z eller “Zoomers”, er født mellom 2000–2007 (noen mener også det er de som er født mellom 1997–2012 🤷🏻♀️). Det betyr at de eldste i denne generasjonen er i midten av tyveårene, og de yngste er på vei til å bli tenåringer.
Dette er generasjonen som ikke kjenner til en verden uten internett, og mange av de er oppvokst med tidlig ipad- og mobilbruk. Ifølge en rapport fra KANTAR (2020) er de gjennomsnittlig 5 timer og 17 minutter på internett hver dag. I en kjøpsprosess med denne generasjonen er som regel mobilen med – ikke nødvendigvis som selve kjøpsportalen, men som en del av kjøpsprosessen. Er det noe de lurer på om en bedrift eller et produkt, så gjør de research på stedet og finner ut hva folk mener og tenker om en produkt eller tjeneste. Dette gjør de uavhengig om de handler fysisk eller på nett.
Woke-generasjonen
Selv om tidligere generasjoner har engasjert seg i sosiale saker, er Gen Z enda mer bevisste. De engasjerer seg gjerne i saker som fører til sosial endring, og er opptatt av å ta vare på miljøet, likestilling og mental helse. Denne generasjonen kan beskrives som “woke” (“våken” eller “oppvåkenhet”). Dette er et typisk uttrykk fra USA og beskriver en person eller bevegelse som er årvåken og på vakt mot sexistisk, rasistisk og sosial diskriminering. Med denne woke-kulturen følger også mange kamper på sosiale medier, hvor man blant annet avslører personer, bedrifter eller merkevarer som gjør noe de oppfatter som politisk ukorrekt. Et nylig eksempel på dette er transdebatten rundt J.K Rowling i forbindelse med lanseringen av spillet Hogwarts Legacy.
Les også: Hvordan snakke til millenials?
Gen Z utgjør:
481 000
11 % av totalbefolkning i Norge (KANTAR, 2020)
Her når du Gen Z:
Sosiale medier: 94 % daglig dekning - størst av alle er Snapchat med 80 %
Digital avis: 52 % daglig dekning - størst av alle målte er VG med 29 %
TV: 46 % daglig dekning - størst av alle målte er TV2 med 20 %
Radio: 39 % daglig dekning - størst av alle målte er NRK MP3 med 8 %
Gen Z er lojale
En skulle kanskje tro at siden de har vokst opp med internett, så lar de seg lett distrahere av forskjellige budskap (les: markedsføring). Dette er likevel ikke tilfelle, ifølge en rapport fra IBM Institute for Business Value and National Retail Federation:
59 % av Gen Z at de stoler på merkevarer de har vokst opp med
46 % at de “er lojale” eller har “sterke følelser” knyttet til merkevarer
66 % holder seg til, og/eller kjøper fra merkevarer de liker og allerede kjenner til
På grunn av dette er det viktig å tenke langsiktig når man skal snakke med “Zoomers”. Hvis de liker merkevaren din vil de forme et personlig og langvarig forhold til det. Dette er noe du ikke må ta for gitt!
Zoomers har høy påvirkningskraft
Fordi mange i denne generasjonen fortsatt bor hjemme, vil de også snakke mye med foreldrene sine. De er med på å påvirke hva som kjøpes inn av mat til husholdningen, hvilke møbler som velges ut, hvor familien skal reise og hvor de spiser på restaurant. Vi skal derfor ikke undervurdere “kjøpskraften” til selv den yngste delen av denne generasjonen.
Hvordan snakker man til Generasjon Z?
I markedsføring sier vi at “vi må være der målgruppen er på deres premisser”, og det er ingen hemmelighet at denne målgruppen er på sosiale medier. Her er hvordan du best mulig snakker til dem:
1. Lag innhold som er tilpasset til de ulike kanalene
Her snakker jeg ikke bare om “tilpass video til de riktige formatene”-type innhold, men innhold som svarer til denne generasjonens kanalforventninger. Som markedsførere er det lett å ta ett budskap, tilpasse størrelser og “blæste” det ut i de forskjellige kanalene som én samlet kampanje. Det fungerer kanskje for de andre generasjonene, men ikke nødvendigvis Zoomers. De har høye forventninger til hva slags innhold de forventer på Snapchat, på Instagam, TikTok, TV osv. Og derfor setter Gen Z ekstra pris på merkevarer som gjør nettopp dette i kommunikasjonen sin. Her er noen eksempler på kanalforventninger:
Snapchat: For upolerte hverdagsøyeblikk
TikTok: Humor, “trending challenges”, kjappe og korte videosnutter
LinkedIn: Innhold med fokus på karriere og utvikling
2. Kort er godt
Mobiloptimaliserte, korte videosnutter er det som fungerer best. Husk at dette er den generasjonen som har høyest gjennomsnittlig skjermtid av alle generasjoner. De har FOMO (fear of missing out, hvis du lurte) og mobilen vil derfor være lett tilgjengelig i de fleste hverdagssituasjoner.
Zoomers har en fantastisk evnte til å filtrere ut innhold de ikke liker, og bestemmer seg gjerne for dette i løpet av få sekunder. Derfor bør ikke bare det du skaper være kort, men også godt – fra tidlig av. Bruk av kreative “hooks” (noe som fanger oppmerksomheten deres) i begynnelsen av innhold er derfor helt essensielt.
3. Hopp inn i meme-land
Er det noe Zoomers snakker flytende, så er det det universelle språket til memes: «Mem, engelsk meme, er et kulturelt uttrykk som sprer seg ved etterligning eller kopiering og utvikler seg gjennom utvelgelse.»
Gen Z setter pris på humor og kreativitet, og du kan bruke dette til din fordel i kommunikasjonen din. Virale kampanjer, memes og reine memes-kampanjer kan være en effektiv måte å nå ut til Gen Z på og skape et engasjert publikum. Vær dog obs på at det er viktig å være forsiktig når du lager og deler memes med tanke på opphavsretten til opphavspersonen eller rettighetshaveren. For å være sikker er det best å bruke materiale som er lisensiert under Creative Commons, eller bruk/skap dine egne originalbilder. Et annet tips kan være å la noen fra denne generasjonen være med i prosessen med å lage innholdet.
4. Ikke “la slå på tråden” 📲🙅🏻♀️
Nå er det ganske få som driver med telefonsalg i dag for sine varer og tjenester, men skal du forsøke å nå Gen Z kan du glemme å ringe dem (de kommer uansett ikke til å ta telefonen når de ikke kjenner nummeret).
«‘Helsesista’ knakk koden på hvordan man skal nå ut til de unge ved å bruke chat. Dette er den tilnærmingen alle virksomheter bør ta hvis de virkelig tar innbygger- og kundekommunikasjon på alvor. Med unntak av de ‘eldste’ av oss snakker vi alle sammen mindre i telefon enn tidligere.» skriver Zisson (2020) i en bloggpost som handler om Gen Zs telefonvaner.
Zoomers foretrekker skriftlige medier som SMS og chat for å kommunisere med andre fordi dette gir dem mulighet til å svare på egne premisser. De foretrekker å unngå å bli avbrutt midt i en tankeprosess når noen ringer og liker å kunne uttrykke seg klart og tydelig gjennom skriftlige beskjeder.
5. Du skal være på
Gen Z har også en forventning når det kommer til det å være tilgjengelig. Sender de en melding til kundeservice eller liknende så forventer de svar innen kort tid og kan fort bli irriterte hvis det varer og rekker.
Er man en bedrift hvor man får mange henvendelser kan en løsning være å benytte seg av AI-teknologi for å være tilgjengelig 24/7 gjennom Chat-bots, som igjen kan videreformidle henvendelser til de ansatte som kan håndtere dem mest effektivt når de er tilbake på jobb. Det er viktig for bedrifter å henge med på den digitale utviklingen for å tiltrekke seg og beholde kunder/relasjoner, spesielt når forbrukernes preferanser endres kontinuerlig.
Honourable mentions: Emojis
Usikker på om du skal kommunisere med emojis eller ei? Tja … Gen Z bruker nok emojis på en litt annen måte enn de andre generasjonene, så her gjelder det å ha tunga rett i munnen. Hvis ikke kan man havne i noen potensielt kleine situasjoner …
Hvis du er en millenial (slik som jeg), eller eldre, kan du i alle fall ta en titt på noen av disse forslagene og/eller forklaringene:
1. Hodeskalle-emoji 💀: Personlig trodde jeg denne emoji-en bedydde død, men for en Zoomer kan det bety noe helt annet.
Millenial-eksempel: “Jeg jogga i dag 💀”.
En typisk Zoomer vil nok heller bruke denne emoji-en i en kontekst nærmere “Jeg dør av latter”.
Zoomer-eksempel: “Fikk du med deg hva Ida sa høy i klassen i dag? 💀”.
De kan også bruke gravstøtte-emojien 🪦 for å virkelig understreke budskapet.
2. Tommel opp-emoji 👍: Dette er den farligste av de farligste når det kommer til emojis, og den mest brukte emoji-en av pappaer verden over (utelukkende basert på egne erfaringer og ingenting annet).
Av millenials og eldre blir den brukt til å bekrefte et budskap på en kort og konkret måte, enten som et “ok/mottat” eller “ja”.
Eksempel:
(Avsender:) “Kommer du på festen i kveld?”.
(Mottaker:) 👍
Av Zoomers blir denne sett på som passivagressiv og/eller 100 % ironisk.
Zoomer-eksempel: “Supert at du fortalte alle i klassen i dag at jeg ikke hadde gjort leksene mine 👍.”
3. Smilende emoji 🙂: I samme gate finner du smilende emoji (på engelsk: slightly smiling emoji face). Millenials og eldre bruker som regel denne for å slenge på en positiv emoji i slutten av et budskap, men for Zoomers er dette som regel et tegn på ironi, eller et falskt smil – gjerne brukt i situasjoner hvor du føler deg ukomfortabel.
Eksempel: “Det blir gøy å ta eksamen i dag 🙂.”
Vil du sjekke om du har det som skal til for å bruke emojis for å snakke til Gen Z? I så fall kan du ta denne testen (tar deg videre til en quiz fra dictionary.com). Selv fikk jeg 7/10 (hehe).
Kilder:
Ervik, A. (2022) Mem, Store norske leksikon. Tilgjengelig på: https://snl.no/mem (Besøkt: 14. februar, 2023).
Generasjon z Vil Ikke ringe – hva gjør vi med det? (2020) Zisson. Tilgjenbgelig på: https://www.zisson.no/generasjon-z-vil-ikke-ringe/ (Besøkt: 14. februar, 2023).
KANTAR (2020) “Forbruker og media - Generasjoner fra Gen Z til Boomers.”
Mazurek, D. (2022) How gen Z uses Emoji: A guide for millennials, Dictionary.com. Dictionary.com. Tilgjengelig på: https://www.dictionary.com/e/gen-z-explains-emoji-to-millennials/ (Besøkt: 15. februar, 2023).
Thomas, M. (2022) 5 GEN Z Marketing Strategies to implement in 2023: Later, Later Social Media Marketing. Later Blog. Tilgjengelig på: https://later.com/blog/gen-z-marketing/ (Besøkt: 15. februar,, 2023).
Macura, A. (2022). Marketing To Gen Z: How To Do It The Right Way. [online] Search Engine Journal. Tilgjengelig på: https://www.searchenginejournal.com/marketing-to-gen-z/471784/.