Slik jobber vi med film i Deadline: Pre-produksjon

 
 

Uansett om du skal ha en reklamefilm, dokumentarfilm, kortfilm, animasjonsfilm eller streaming, så må produksjonen planlegges. Denne fasen av planlegging før selve produksjonen kalles for “pre-produksjon”. Vi har tatt en prat med fotograf og klipper, Kevin Benum Kjeldsrud i Deadline. 

Det ligger mye arbeid bak enhver produksjon som krever foto eller film. Antageligvis mye mer arbeid enn de fleste er klar over. De som ikke jobber med film er mest vant til å se det ferdige produktet, men før man kommer dit er det gjerne en større produksjonsprosess med flere avsjekkingspunkter underveis.

– Før vi i det hele tatt har tatt i et eneste kamera, lys eller en mikrofon, så har vi ofte planlagt det meste ned til hver minste detalj, sier Kjeldsrud.

Han mener at de gode resultatene starter i forarbeidet – i preproduksjonen.

– Og det hele er som en sparringsdans (hvis det er noe som heter det). Ikke bare i preproduksjon, men hele filmprosessen. Vi spiller ball med hverandre, frem og tilbake helt vi begge er fornøyd.

Vi sitter ikke på fasiten, det er noe vi finner ut av sammen med kunden.



Les også: Da Havet Tok Landet – Dokumentaren om Sandsundværulykka

Bilde av to menn som står ute under en filmproduksjon. Mannen i rød jakke er Kevin Benum Kjeldsrud.

– Hvordan kommer man seg dit, og hvordan er det å frakte utstyr? Har vi tilgang på vann, toaletter og strøm? Alt dette er spørsmål som må besvares før vi kan planlegge selve innspillingen, sier Kjeldsrud.

Det første møtet

En god preproduksjon er helt avgjørende for et godt resultat, og den starter allerede ved vår første samtale med kunden. Kunden kommer til oss med en utfordring eller et budskap hen ønsker å formidle. Eller en brief, som det også kalles.

– Her avdekker vi deres behov. Hva skal fortelles, hvor skal det fortelles, hvem skal det fortelles til, når skal det fortelles, etc. Kanskje har kunden også noen ideer på forhånd de vil dele med oss, sier Kjeldsrud.


Idefasen 💡

Etter briefen går vi i gang med å utvikle en idé, eventuelt videreutvikle kundens idé. Disse ideene er ofte basert på et større strategibilde, og ofte har det vært en kommunikasjonsstrategiprosess i forkant.

– Noen ganger samler vi en liten gjeng kolleger for å idedroddle for hva som er det beste for kunden. Her leker vi med tanker og ideer og spinner på dem, sier Kjeldsrud.

– Og hva gjøres når ideen, eller ideene er landet?

– Da presenteres det for kunden og vi går videre med å skrive manus, sier Kjeldsrud.

Eksempel på storyboard. Her ser du skisser, rute for rute av hvilke scener som skal filmes.

Her ser du et utdrag fra storyboardet som ble laget for Trollfjord Bredbånd for en kampanjefilm Deadline laget for dem.

Manusskriving og storyboard ✍️

Alt som skal produseres trenger også et manus, som utvikles av de som jobber med prosjektet. Manuset skal beskrive alt vi ser, hører og skal føle. Dette vil være førende for historiens budskap og dramaturgi.

– Manuset er hjertet i enhver produksjon. Det er der historien begynner å ta form, og det er derfor viktig å legge ned mye arbeid i å utvikle en sterk og sammenhengende historie før man går videre i produksjonsprosessen, sier Kjeldsrud.

– Hvor er oppdragsgiver i denne prosessen?

– Ofte tett på. Det er viktig for oss å arbeide tett med kunden for å forstå deres ide og visjon, for deretter finne måter å inkorporere dette inn i manus. Vi skal ikke bare lage noe som ser bra ut, men som også kommuniserer en viktig melding eller budskap.

Når manuset er spikret kan det fra tid til annen være flere årsaker som gjør det hensiktsmessig å utarbeide et storyboard. Dette er enkle skisserte tegninger fra hver scene i filmen – ofte utarbeidet av en illustratør eller grafiker. 

– Ofte blir det lettere for alle parter å forstå detaljene rundt en scene når man får noe mer visuelt foran seg.

Våre grafikere er fascinerende flinke til å fortelle mye i enkle, små skisser basert på manuset, sier Kjeldsrud.


I tillegg til et storyboard skriver vi også som regel en såkalt skuddliste. Dette er en teknisk beskrivelse av hvordan vi skal filme hver scene. Et manus beskriver bare hva vi ser, men ikke hvordan vi gjør det. Det er her skuddlisten kommer inn. På opptak hjelper den alle i crewet til å forstå hva som ligger foran oss og hvordan vi skal gjøre det.

Les også: Produksjon av konferansen "Oceans of Hope" for The Whale


Å finne lokasjoner 📍

Når det kommer til å finne de beste lokasjonene for opptakene, er det mye planlegging som må til. Her bruker prosjektlederne lokalkunnskapen sin, kontakter de måtte ha, eller bekjente. Ofte må området studeres via kart for å finne en lokasjon som samsvarer med logistikken rundt en produksjon.

– Hvordan kommer man seg dit, og hvordan er det å frakte utstyr? Har vi tilgang på vann, toaletter og strøm? Alt dette er spørsmål som må besvares før vi kan planlegge selve innspillingen, sier Kjeldsrud.

I tillegg til å finne passende lokasjoner, må vi også finne de riktige talentene for prosjektet. Veldig ofte trenger man skuespillere, statister og andre medvirkende.

– Er det vanskelig å finne skuespillere her i nord?

– Vi har faktisk en egen “skuespillerbank” for skuespillere og statiser i Nord-Norge. Dette er en verdifull ressurs for oss.

Behind the scenes på settet til dokumentaren om Sandsundværulykka.

Kevin Benum Kjeldsrud under innspilling av Sansundværulykka.


Les mer: Slik vil Deadline styrke nordnorsk filmmiljø


Databasen vår gjør det mulig for oss å etter hvert kartlegge kompetansen i landsdelen vår, og å tilby flere oppdrag til nordnorske skuespillere og aktører.

– Lokasjon og casting er viktige aspekter ved pre-produksjonen. Det er nødvendig å bruke tid på å finne de riktige stedene og talentene som kan bidra til å bringe historien til live på en troverdig og engasjerende måte, sier Kjeldsrud.

Siste fase før innspilling 🎬

Når pre-produksjonsfasen nærmer seg slutten, er det viktig å lage en innspillingsplan. Dette dokumentet er et praktisk verktøy, eller en timeplan, som forteller oss hva som skal skje fra dag til dag og time for time under innspillingen.

– Denne planen tar hensyn til ulike faktorer som vær, når skuespillere og statister kan jobbe, og når crewmedlemmene skal være ferdige for dagen. Det er også viktig å sette av tid til å spise lunsj og pauser, understreker Kjeldsrud.


Hvis du har noen spørsmål eller ønsker å diskutere et potensielt filmprosjekt, kan du ta kontakt med oss. Vi ser frem til å høre fra deg!

 
Forrige
Forrige

En hyllest til damene våre

Neste
Neste

Hvordan snakke til Gen Z i markedsføring? En guide til bedrifter