Mer gjenbruk i hverdagen!

Da Gjenbruksuka i Bodø skulle gjennomføres for første gang, fikk vi oppgaven med å gjøre den visuelt attraktiv og spennende. Målet var å sette fokus på gjenbruk og gjøre det mer tilgjengelig for folk flest.

Gjenbruk av klær, utstyr, mat og andre forbruksvarer et et viktig virkemiddel for å skape mer bærekraftige samfunn, og flere norske byer har de siste årene jobbet strategisk for å øke fokuset på nettopp dette, blant annet ved å arrangere gjenbruksuker. Bodø er en av disse, og Gjenbruksuka Bodø så sitt lys sommeren 2021.

Om Gjenbruksuka

Gjenbruksuka i Bodø er ei uke fylt med blant annet gjenbruksmarked, foredrag, nye impulser, klesbyttedag, workshops og andre arrangementer som setter gjenbruk på agendaen. Prosjektgruppa bak Gjenbruksuka er Bodø Kommune, Iris Salten, Nord Universitet, Nordlandsforskning og Røde Kors. Sammen ønsker de å bidra til at folk i Bodø får en arena hvor man kan utveksle ting, erfaringer og kunnskap slik at gjenbruk blir en naturlig del av byen vi bor i og gjør at vi bruker ting lengre, og kaster mindre.

Visuell identitet

Gjenbruk er ikke slitne gamle ting som ingen vil ha - det er å gi andre muligheten til å bruke de tingene du ikke lengre har nytte eller glede av. Mange tenker kanskje på gjenbruk som en “last resort” - men denne tankegangen ønsket vi å snu.

Gjenbruk er faktisk muligheten til å konsumere mer, uten at det går på bekostning av hverken egen lommebok eller miljø.

Den visuelle identiteten skulle bygge opp om dette, og sette retning for innholdet i arrangementet, som ikke bare handlet om bruktmarkeder, men å øke kompetansen og kreativiteten rundt gjenbruk

 
 

Nettsiden

Funksjonsmessig er Gjenbruksuka.no i all hovedsak en åpen arrangementskalender der folk og organisasjoner kan melde inn arrangementer de mener er relevante for gjenbruksuka. Prosjektgruppa gjennomgår disse og tilgjengeligjør arrangementene for alle. Dette er navet i nettsiden. I tillegg er Gjenbruksuka i Bodø en del av et forskningsopplegg i regi av Nordlandsforskning, og også dette fikk en viktig plass på nettsiden.

Visuelt sett skulle nettsiden spille på lag med den visuelle identiet, og det skulle være enkelt å forstå hva gjenbruksuka er, og hvor man kan finne og legge til arrangementer

 
 
 
 
 
Forrige
Forrige

Internasjonal filmskaper melder overgang til Deadline

Neste
Neste

Nordlaks + Deadline = sant 🧡