Vestall - Vesterålskraft Nett går for norrønt
2022 - Vestall (tidligere Vesterålskraft Nett)
Grafisk design | Visuell identitet | Profillhåndbok | Design av nettside
Da Vesterålskraft skulle skille ut drift av nett til eget selskap inviterte de alle ansatte til navnekonkurranse. Etter et skikkelig krafttak internt med mange gode forslag fra folket, ble det stemt fram en soleklar vinner; Vestall. Et kraftfullt navn med norrøn opprinnelse. Da vi fikk i oppdrag å lage deres nye logo og visuelle identitet, gravde vi oss ned i sjelen av Vesterålsk natur og magi og mikset dette med inspirasjon fra norrønt skrift- og formspråk sammen med fargene fra lyset i nord.
“
Navnet kommer av norrønt Vestrálar, flertallsform av Vestáll, sammensatt av vest (vestri) og áll, muligens ‘stripe’, eller ‘smal renne gjennom et grunt farvann’, kanskje opprinnelig navn på Langøya eller bare den bosatte stripen på vestsiden av øya.
Utfordringen: Et tydelig skille fra Vesterålskraft
Det er alltid knyttet stor spenning til både tvungne og frivillige endringer av merkevarer og merkevarenavn. Intet unntak for Vesterålskraft, da det 1. januar 2021 trådte i kraft en ny forskriftsendring fra Olje- og energidepartementet. Denne lovendringen stiller krav til at nettselskap skiller seg klart fra kraftleverandører og andre selskap innen samme foretak. Lovendringen førte til omfattende endringer for Vesterålskraft nett, da dette innbefattet både nytt selskapsnavn, logo, visuell profil og andre elementer. Vår oppgave var å hjelpe Vestall med å stå på egne, stolte og uavhengige ben til lanseringen. En omfattende brandingprosess, som i tillegg til -logo, visuell profil og web, også besto av maskinpark og arbeidstøy.
Innsikt: Hvem ville bli berørt av de nye endringene?
Vi hadde flere innledende samtaler med oppdragsgiver for å få bred innsikt og forståelse rundt utfordringen som skulle løses. Målgruppen var delt. Det var de eksisterende kundene til Vestall. Dette inkluderte alle husstandene i Bø, Sortland og Øksnes kommune samt deler av Kvæfjord. Forsyningsområdet dekker ca. 1900 km strømnett og utgjør rundt 12.000 nettkunder.
Og de ansatte. Det ble en viktig oppgave å opparbeide intern og ekstern stolthet i det nye selskapet. En samkjørt identitet. Et navn de skulle være stolte av å bære. Og som skulle bidra til rekruttering av ny arbeidskraft i fremtiden.
Planen: Lage en grafisk identitet med vesterålsk stolthet
Hvordan kunne vi løse dette uten å gjøre prosessen for tung? Jo, vi lekte oss med farger og former fra vesterålsk natur og norrønt formspråk. Vi ville være tidsriktig, men også ivareta tilhørighet og stolthet til navn og opprinnelse. Løsningen ble en logo inspirert av norrønt skriftspråk. Denne ble formet i et rent, moderne og nordisk uttrykk. T-en gir også assosiasjoner til strømstolpen, som bærebjelken og hjertet i selskapets virke. En dynamisk fargepalett gav også rom for spennende og energifylte grafiske uttrykk.
Resultat: Vestall – en stolt og tydelig avsender
Klarte vi å skape en samlende og tydelig merkevare? Ja visst! Den nye profilen ble umiddelbart tatt inn i varmen av de ansatte. De er stolte når de møtes på kontoret, kjører rundt i bilene med Vestall-navnet på, og når de er ute i felten med logoen godt synlig fra alle kanter på arbeidstøyet. Vi kan med glede si at den nye logoen og grafiske identiteten har bidratt til en godt synlig aktør både digitalt og fysisk.