Presentasjonfilm — Havfarmen “Jostein Albert”
2020 - Nordlaks og NSK Ship Design
Filmproduksjon | Presse | Sosiale medier
Spill av film ☝
Da verdens største stålkonstruksjon til havs seila inn fjorden i Vesterålen, var oppgaven vår å fylle de sosiale kanalene til Nordlaks og NSK Ship design.
“
Spektakulære bilder av havfarmens første dager i Vesterålen gikk viralt verden over, bokstavelig talt.
Utfordringen: Å gi informasjon og skape trygghet
Da Havfarmen Jostein Albert ankom Vesterålen var den verdens største stålkonstruksjon. Nordlaks har, i samarbeid med NSK Ship Design, utviklet det mobile oppdrettsanlegget for å kunne flytte produksjonen av laks lengre ut i havet for å sikre en mer bærekraftig verdikjede. Når en så stor innovasjon ankommer lille Norge, og enda mindre Vesterålen, må nyhetsstrømmen planlegges og koordineres, slik at alle kommunikasjonsbehov blir ivaretatt.
Innsikt: Hvordan sikrer vi at riktig informasjon når de prioriterte målgruppene?
Ved å undersøke hvilke kanaler interessegruppene til Havfarmen frekventerer, kunne Nordlaks definere hvilke budskap som skulle prioriteres til hvem. Vi produserte så innhold (film, tekst og bilder) som støttet opp om disse budskapene og sørget for distribusjon og tilgjengeliggjøring av innholden.
Planen: God informasjonsflyt og tilgjengelighet
Nordlaks er en signifikant spiller i den norske sjømatnæringen, og er godt rigget for pressehåndtering. Behovet når Havfarmen kom var av såppas størrelse at vi måtte legge tilrette for mer innhold og strategisk bruk av ulike kanaler for en optimal informasjonsflyt. Dette gjorde vi blant annet gjennom å serve pressen med ferdig innhold som de både fikk tilsendt, men også lå åpent på Nordlaks og NSK Ship Design sine sider. I tillegg styrte vi some-kanalene til de to bedriftene, både med annonsering og community management.
Resultatet: Ingen store overraskelser
God pressehåndtering og informasjonsflyt handler i stor grad om å være godt forberedt på hvilke scenarier og responser som kommer. Når en så stor nyhet og fysisk installasjon ankommer et samfunn, er det helt naturlig at det kommer bekymringer og spørsmål rundt ulike potensielle problemstillinger. Disse hadde Nordlaks forberedt seg og oss godt på, noe som resulterte i en god prosess, tross kritiske røster. Et viktig moment her er at alle skal føle seg hørt, og få svar på det de lurer på. Et velfungerende pressekit og god ressursbruk i digitale kanaler var viktige nøkkelfakorer.