NORD universitet på Tiktok

2023 - NORD universitet
Kreativ prosess og ide | Filmproduksjon

 
 

Hvordan lager vi content til Tiktok, som ivaretar både universitetets kommunikasjonsbehov og kanalens premisser og formspråk?

 
 
 
 

“Ofte med sponset innhold ser man at engasjementet ikke vokser med visninger hvis innholdet ikke er en god match for målgruppen. Men det var tydelig med disse at de fant målgruppen raskt og skapte mye engasjement.”

– Adrian Svendsen Bensvik, førstekonsulent / innholdsprodusent i kommunikasjonsenheten ved NORD Universitet.

 
 
 

Utfordringen: Vi har masse å si, men hvordan sier vi det på Tiktok?

For universitetene har Tiktok presset seg frem som en av de viktigste kanalene å kommunisere på, både når det kommer til rekruttering av nye studenter, men også for å spre informasjon og skape dialog mellom universitet og student, og student til student. NORD har et dyktig kommunikasjonsteam som så at tradisjonelle informasjonskampanjer ikke fungerte optimalt på denne plattformen, og ba oss om kreative innspill. Målet var å lage en strategi og skape et godt innholdsgrunnlag som de kunne håndtere selv på daglig basis, uten at man mistet kontroll ved å kun benytte seg av studentgenerert innnhold.

Innsikt: Hva gjør vi med GenZ?

Generasjon Z gidder ikke bruke tid på kommersielt innhold eller informasjon. De lar seg ikke traktes i en informasjonstrakt, og oppfordres til handling. De vil velge selv. Derfor må innholdet lages på deres premisser, og hva er bedre: enn “fra og til” eller “med og for”? Tiktok er en plattform som rendyrker dette, og vil du være med på leken, ja da må du spille med samme kort som målgruppen.

Planen: Et kinderegg – målgruppegenerert og kontrollert

Løsningen ble en kreativ workshop sammen med studentambassadørene – en gruppe studenter som er engasjert spesielt for å skape innhold til universitetets plattformer. Vi tok utgangspunkt i kommunikasjonsbehovet til universitetet, og lot studentene jobbe frem mulige løsninger gjennom en kreativ prosess ledet av strategisk rådgiver, manusforfatter og kreatør. Vi tok så med oss ideene og så på fellestrekk, samt studerte plattformens egenskaper i lys av ideene. I studio produserte vi mange små klipp som inneholdt forskjellige moods, bevegelser, ulike props, og korte scener med forhåndsskrevet manus. Alt ble gjort foran en grønnskjerm, slik at bakgrunnen kan tilpasses f.eks. årstider og trender. Resultatet ble en fleksibel mediebank som kan tilpasses universitetetd kommunikasjonsbehov, i tillegg til plattformens premisser og trender.

Hvordan det gikk?

En kampanje fra mediebanken er rullet ut, med gode resultater. Og med det menes lengre watch time enn annet innhold, og organisk engasjement – som jo er det alt handler om!

 
 
 
 
 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Iris Salten – Visuell identitet og kit for bruktmarked

Neste
Neste

Økt synlighet for Elektrogruppen