Kampanjen “Kraft til talentet” for TrøndelagKraft

2021 - TrøndelagKraft
Konsept | Film | Content | Kampanjeoppsett

 

Spill av film

 
 
 

«Vi må vis fram at vi e ein lokal strømaktør, som gjør my for lokalsamfunnet».

Bestillingen var kanskje ikke fullt så direkte, men den friheten tok vi oss da vi fikk oppdraget fra TrøndelagKraft. Resultatet ble kampanjen “Kraft til talentet”.

 
 
 
 
 
 
 
 

Vi har merket en stor økning i antall som søker om sponsormidler

 
 
 
 

Utfordringen: Vise vårt engasjement for lokalsamfunnet

Som lokalt strømselskap er TrøndelagKraft opptatt av å gi tilbake til lokalsamfunnet. Deres satsing på talenter har blitt en stor del av dette. Målet deres er å bidra til at alle skal ha like muligheter til å finne sitt talent, uavhengig av oppvekstvilkår og andre forskjeller.

Innsikt: Hvordan bygge merkevare gjennom å snakke om andre enn seg selv?

Det ble tidlig klart at den beste måten å vise selskapets tilstedeværelse og lokale engasjement var å fokusere på de som blir sponset.  Fremfor å fokusere på bedriften i seg selv. Videre ble arbeidet å finne ut hvordan disse skulle frontes i kampanjen slik at budskapet kom frem best mulig.

- Deadline catchet fort hva merkevaren vår står for, noe som gjorde prosessen veldig gjensidig. Det er viktig å ha noen som står utenfor den merkevareboblen man selv sitter inn. Da er det lettere å få hjelp til å forstå hvilken retning man bør velge for å kunne formidle budskapet sitt best mulig. Når vi kom frem til det endelige konseptet så vi at det var riktig, og vi var alle veldig enige, sa Kari Aarnes, markedssjef i Trøndelagkraft AS.

Planen: En kampanje med “uendelig” levetid

Målet med kampanjen ble ikke bare å lage et markedsstunt. Kampanjen skulle og bidra til å  sette retningen for selskapet fremover. Til dette ble det laget to filmer: en hovedfilm hvor fokuset var sponsoratene, (både topp og bredde), og en reportasjefilm om  Stjørdals-Blink. Sistnevnte tok særlig for seg inkluderingsarbeidet som gjøres i klubben. I tillegg til de to filmene ble det laget ulike content artikler, samt pressemelding om prosjektet.  

Kampanjeløpet ble lagt opp etter tretrinnsraketten. Dette gir kampanjen forlenget levetid da man utvide kampanjen over tid og gir den flere lag, i stedet for brenne alt kruttet på en gang. Kampanjen ble og gjort tidløs slik at den kan brukes i flere runder. 

Resultat: Økt synlighet som støttespiller i lokalsamfunnet

Kampanjefilmene ble tilpasset ulike formater både for SoMe og  kino, samt Trønder-TV. I tillegg ble det laget egen versjon av filmen til Byåsen og Kolstad som vises fast under hver av kampene deres. Kampanjen har fått mye oppmerksomhet og blitt tatt godt imot både internt i bedriften og utad. 

- Vi har merket en stor økning i antall som søker om sponsormidler.  Det betyr at vi nå har lært opp markedet og folk i Trøndelag at vi driver med spons. Kampanjen har den med andre ord bidratt til synliggjøre bedriften som en samfunnsaktør. Mange har fått inntrykk av at vi er langt større enn det vi er, og ser oss som et robust selskap. En del har sammenlignes med Sparebank1 og andre mye større sponsorer, noe vi syns er gøy og er veldig fornøyd med, smiler Aarnes.

 
 

Vil du at vi skal skape engasjerende innhold for deg?

☞ Kontakt oss her

Forrige
Forrige

Visit Vesterålen med ny visuell profil

Neste
Neste

Ny visuell profil for Øksnes kommune: Øksnes for flere