Informasjonsfilm for Iris Salten - Papirets siste reise
2017 - Iris Salten
Ide og manus | Filmproduksjon
Spill av film ☝
Iris Salten ønsket å fortelle at julegavepapiret skal kastets som restavfall, og ikke som papir — som mange tror.
“
I alle budskap ligger det en historie, man må bare lete for å finne den.
Utfordringen: Å gi informasjon på en måte som engasjerer
Da Iris Salten lanserte “julesekken” en egen avfallsekk for julepapir, som skulle leveres sammen med restavfallet, hadde de et behov for å kommunisere ut dette bredt i Saltens befolkning, og samtidig forklare hvorfor, uten at det ble for komplisert. Og hvorfor ikke spre litt julestemning samtidig?
Innsikt: Hvordan når vi “alle” i Salten?
Opp mot jul er det mange som ønsker forbrukernes oppmerksomhet, og budskapet til Iris skulle nå bredt på tvers av alle demografiske målgrupper. Julen har sitt eget språk og mange fellesnevnere på tvers av alder, yrke og sivilstatus, og det var dette språket Iris valgte å bruke. Det var også viktig at budskapet skulle virke formanende og ha et negativt fortegn, samtidig som at det er lettere for mennesker å utføre en handling når de vet hvorfor, og ikke bare får beskjed om å gjøre noe uten grunn.
Planen: Papirets mange budskap
Løsningen falt på å se de ulike budskapene et papir som resirkuleres bærer, og plassere disse i livshendelser som de aller fleste kjenner seg igjen i. En uventet regning, et kjærlighetsbrev eller justering av en gammel stol — de fleste har opplevd minst en av disse tingene. Det hele krones med papirets siste oppgave, nemlig å være julegavepapir. Her ser man ekte juleglede hos et barn, noe som skaper positive assosiasjoner hos mange.
Resultatet: Julestemning og handlingsendring
Filmen ble godt mottatt i sosiale medier, og ble også vist på kino i Salten. Bruken julesekken er nå en veletablert del av avfallshåndteringen.