Film for Iris Salten - Alt er energi!
2021 - Iris Salten
Konsept | Film | Animasjon | Kampanje
Spill av film ☝
Iris Salten er renovasjonsselskapet som ønsker å forklare, ikke formane. I dette oppdraget var det historien til restavfallet som skulle fortelles.
“
Vi utviklet vi et konsept som skulle snu tankegangen rundt restavfallet “fra rest til ressurs”
Utfordringen: Endre hvordan vi tenker om avfallet vårt
Iris Salten ønsket en film for å kommunisere prosessen rundt behandlingen av restavfallet. De vil vise hvordan de har effektivisert og optimalisert for en mest mulig miljøvennlig produksjon, og samtidig sette fokus på hvordan også dette avfallet er en ressurs. Det etterlatte inntrykket av filmen skulle å bygge opp om visjonen “Et reinere Salten”.
Innsikt: Personas
I konseptutviklingen jobbet vi med analyse av kundens eksisterende målgrupper. Videre optimaliserte vi innholdet mot de segmentene som var underrepresentert i eksisterende følgerbase. Vi har også gjort research i forhold til hvilke typer personas som er mer eller mindre tilbøyelig til å endre atferd ut fra økt kunnskap om miljø- og klimaspørsmål.
Planen: Fra rest til ressurs
Sammen med Iris utviklet vi et konsept som skulle snu tankegangen rundt restavfallet “fra rest til ressurs”. Fokuset skulle være at også dette har en verdi - nemlig som energi. Vi ønsket å gjøre filmen nær og personlig, og ikke for teknisk. Løsningen ble å bruke naturen i nærområdet som bakteppe for budskapet, noe som også forsterker kundens visjon. Slik fikk vi også satt kildesortering i et større perspektiv. Vi benyttet oss av en kjent stemme med glimt i øyet, og brukte et subtilt lag av humor i filmen. For at det faktabaserte innholdet skulle tydeliggjøres, la vi på grafiske elementer som forsterket budskapet.
Resultat - Nådde vi målene?
Filmen ble produsert med tanke på at den skulle tas ut i ulike kanaler med ulike enkeltbudskap. og den ble distribuert digitalt i Iris Salten sine digitale kanaler. Kampanjen er kjørt som fem ulike kortere klipp på Facebook, Instagram og YouTube. De er satt opp i to ulike kampanjeoppsett - rekkevidde og videovisninger, og linker til en artikkel med langfilmen. På tross av at det ikke har vært optimalisert for klikk, har de en svært god klikkprosent. Dette tyder på at innholdet treffer målgruppen godt, og skaper et behov om mer informasjon, noe som genererer økt trafikk på kundens nettsider. YouTube er en kanal som er svært egnet for å nå de prioriterte målgruppene. Langfilmen, med en total lengde på over to minutter, har en høy prosentandel 100 % visninger her, noe som må sies å være svært bra.