Visuell identitet for Øksnes kommune
Altså. Dette har vi ventet lenge på å få fortelle; vi har skapt en ny visuell identitet for Vesterålskommunen Øksnes!
Høsten 2021 vant vi anbudet på kommunikasjonstjenester for Øksnes kommune, og endelig kan vi vise frem et av resultatene fra samarbeidet:
Ikke bare et nytt prosjekt
I spissen for designteamet som har jobbet med prosjektet, står Vilde Odmundson, og for henne har denne jobben betydd ekstra mye.
- Denne jobben er gjort på vegne av alle øksnesværinger, forteller Vilde som selv har slekta fra kommunen. - Så den er gjort med en viss ærefrykt. Heldigvis har jeg et solid designteam i ryggen, som har bidratt mye til det endelige resultatet som dere ser her i dag, forteller hun.
Og det er ikke bare Vilde som har kjent at hjertet har banket litt ekstra for akkurat dette prosjektet. Vi i Deadline er Nord-Norgepatrioter og brenner for økt tilflytting og fokus på kompetansevekst i regionen vår, og for å lykkes med akkurat det, trenger vi kommuner som tør å satse for å stikke seg ut i mengden og tiltrekke seg nye folk. Så hipp hurra for Øksnes kommune som tar ansvar!
Forankret i virkeligheten
I prosessen med å utvikle ny identitet har vi lagt vekt på å forankre alle valg i kommunens eksisterende identitet, samt eksisterende planer og strategier. Den fornyede identiteten er et resultat av en kommunikasjonsstrategi som bygger på kommunens samfunnsdelsplan. Den ble laget etter flere workshops der kommunens innbyggere og næringsliv var sterkt delaktig.
- Vi ser at kommunikasjonsarbeidet til kommunen blir viktigere og viktigere. Vi har lenge hatt fokus på kommunikasjon med innbyggerne, og vi ser at dette kan bidra til å skape mer bolyst i Øksnes. Det visuelle uttrykket er et viktig steg i å bygge vår identitet og omdømme, sier Robin Lillejord, enhetsleder for kommunikasjon og digitalisering i Øksnes kommune.
Som kommunikasjonsselskap er vi både stolte og imponerte over kommunen, som virkelig nå satser og tar kommunikasjonen med sine innbyggere på alvor.
Øksnes for flere
Øksnes kommune har tatt et bevisst valg når de har knyttet til seg en fast partner på kommunikasjon. Et valg som er forankret i deres visjon “Øksnes for flere”.
- “Øksnes for flere” handler ikke bare om tilflytting, men også om tilgjengelighet, forklarer prosjektleder for designprosessen, Martin Meisterlin.
- Det handler om å gjøre kommunikasjonen enkel å forstå, for de som skal forstå den. Vi har jobbet mye med målgruppene og deres verdiforslag, behov og bekymringer – og hvordan vi kan imøtekomme disse. Også handler det om universell utforming – at det som kommuniseres er forståelig og tilgjengelig for alle som bor i kommunen, uavhengig av funksjonsbegrensinger, forklarer han.
Med et kommunevåpen som utgangspunkt
Når man starter prosessen med å skape en visuell identitet for en kommune, ligger det et viktig premiss i bunnen: kommunevåpenet. Kanskje elsket, kanskje hatet, uansett så ligger det en historie der. Så hvor starter man? Vilde forklarer det slik:
- Når man skal jobbe med noe som har en historie, om det er en veletablert logo for et selskap, eller et kommunevåpen, så må det behandles med respekt. Samtidig skal man også gjøre en grundig jobb i forhold til å både ivareta det eksisterende samtidig som det skal fungere for nye flater og formater. Kommunevåpenet fantes ikke i en digital versjon, og måtte med andre ord reintegnes og digitaliseres. I den forbindelse var det behov for mindre justeringer for å få det til å fungere på skjerm. Kommunen hadde heller ikke noen anvendbar logo, altså en sammensetning mellom kommunens navn og våpenskjoldet. De to elementene hadde levd sine separate liv, og fantes sikkert i like mange sammensatte versjoner som det finnes ansatte i kommunen.
- En av utfordringene når man jobber med en kommune, er jo akkurat det – at det er veldig mange som skal forvalte arbeidet. En enkel, men detaljert profilhåndbok ble derfor viktig. “hvem som helst “ skal kunne bruke elementene – og gjøre det riktig, og her må jeg honorere kommunikasjonsavdelingen for jobben de har gjort med å inkludere så mange som mulig i prosessen, sier Vilde.
En tydelig avsender
Arbeidet fortsatte med å skape en logo og visuell identitet for kommunen, og her dro man nytte av det grundige forarbeidet som Øksnes kommune hadde gjort, og da spesielt den workshopen i forkant av prosessen.
- Det var et behov for å differensiere mellom når det var kommunen som myndighetsorgan som kommuniserte, og når det var kommunikasjonsavdelingen i kommunen. Resultatet ble en stilisert versjon av logoen, som også er enklere å sette logoen på ulike typer flater og bakgrunner – det er svært stort spenn på behovet i en kommune.
Men kommunevåpen og logo skaper ikke identitet og fellesfølelse alene, og for å skape dette var det et behov for bygge denne videre ut.
- Logoen alene vil ikke leve ut den gode kommunikasjonsstrategien som kommunen hadde forankret, så da startet arbeidet med den visuelle identiteten. Da måtte vi forske øksnesværingen og se på hvordan speile denne. Det er spennende for du skal fange essensen av veldig mange mennesker! Men jeg håper at de som bor i Øksnes kan kjenne seg igjen, og være med å løfte den frem, avslutter Vilde.