Vi heier på videregående opplæring
Samtidig som det kuttes i tilbudene for videregående opplæring i Nordland, har vi inngått et samarbeid med Hadsel videregående skole for å bidra til en fortsatt satsing på mediefagene i Nordland.
Med over 25 års erfaring innen teknisk medieproduksjon, er vi opptatte av at mediebransjen i Nord-Norge må ivareta rekrutteringen og nivået for å henge med i utviklingen. I byer som Oslo og Bergen, der det er et stort miljø for medieproduksjon, vil naturlige synergier hele tiden heve nivået. Her, hvor miljøet er mindre, er det vår oppgave som en større medieprodusent, å være et lokomotiv for denne utviklingen, noe vi nå gjør gjennom et samarbeid med fagskoleutdanningen.
Faglig veiledning og praksis
Konkret går samarbeidet ut på at fotografer og produsenter fra oss skal bidra i undervisningen gjennom foredrag og bedriftsbesøk, for å vise og forberede studentene på hvordan bransjen fungerer.
Det skjer alltid noe i mediebransjen, både i forhold til utstyr, tekniske løsninger og distribusjonen av innhold, og er kanskje en av de bransjene som har endret seg mest de siste årene, med tanke på hvordan innhold konsumeres. Alle mediehusene i Norge har måttet vri hodene for å imøtekomme den nye formen for mediekonsum. Dette påvirker oss som produksjonsselskap, og vi har utviklet oss i takt med dette.
Høyt tempo og stor variasjon
En av initiativtakerne til samarbeidet, Kolbjørn Hoseth Larssen, har selv erfaring fra mediebransjen, og lever i dag av å undervise i fagene. Han sier seg enig i dette:
– En av de viktigste kompetansene vi kan lære studentene, er endringskompetanse. Bransjen har endret seg enormt fra da vi hadde to kanaler på lineær TV og avisen i postkassa hver dag – og det er ingenting som tyder på at denne endringen kommer til å bremse opp. Å ha en samarbeidspartner som lever med disse endringene hver dag, har stor verdi for undervisningen, forklarer han.
En arbeidsdag i Deadline Media er sjeldent lik, og med stadig mer kompetente kunder med ambisiøse prosjekter, pusher vi hverandre hver dag i forhold til hvordan vi skal levere god kommunikasjon. At vi har en miks mellom tekniske fagpersoner på produksjonssiden, sammen med markedsfolk som følger med på utviklingen i markedet, er en del av årsaken til vår lange levetid i en bransje preget av store utskiftninger.
Alltid på jakt etter flinke folk
Vi brenner for Nord-Norge, og synes det er viktig at næringslivet legger ressurser på bordet for å skape og bruke lokal kompetanse. Vi kan ikke klage over at de unge forlater Nordland, hvis vi ikke gjør noe aktivt for å forhindre det. Spesielt ikke når vi ser utviklingen i tilbudene på videregående opplæring. Da må vi gå i oss selv å se hva vi kan gjøre for å skape og tilrettelegge for opplæring, arbeidsplasser og karriere her hjemme. Det er den eneste måten vi kan lykkes med vekst i Nord-Norge, og gjennom dette samarbeidet legger vi handling bak disse uttalelsene.