Vil rekruttere ungdom til blå fag med reklamefilm
I en tid der de ikke kan reise rundt på skolebesøk og utdanningsmesser, må Nord-Troms videregående skole tenke i nye baner. Nå vil de rekruttere nye elever til naturbrukslinja med en reklamefilm produsert av oss i Deadline.
I filmen viser vi hverdagen til elevene ved Nord-Troms videregående skole avd. Skjervøy, som ved hjelp av praktisk opplæring utdanner seg til å bli gode arbeidstakere i havnæringa. Rekrutteringa av nye arbeidsfolk langs kysten er ikke bare viktig for verdiskapinga, det er også en bærebjelke i norsk økonomi.
– Rekruttering til blå fag er utrolig viktig for næringa. Elevene på naturbrukslinja er handlekraftige ungdommer som har mye å bidra med der ute. Gjennom samarbeidet med Deadline Media har vi kunnet vise fram mye av det elevene får oppleve ved å utdanne seg hos oss, sier Eli Siv Skjei, rekrutteringsansvarlig ved Nord-Troms VGS.
Skolen fikk bevilget midler fra Blåfondet for å få gjennomført reklamefilmen, som i skrivende stund nærmer seg 12000 visninger på sosiale medier. Også fiskeriminister Odd-Emil Ingebrigtsen har delt filmen i sine kanaler.
– Når mulighetene begrenses av tiltakene i koronasituasjonen, må vi tenke nytt. Den brede rekkevidden og det høye engasjementet på sosiale medier viser at reklamefilm har stort potensiale for å trekke eventyrlysten ungdom utover til Skjervøy, påpeker Eli Siv.
For våre fotografer ble det ei eventyruke i Troms. Elevene tok oss villig med på fiskebåten og lot oss ta del i hverdagen deres, mens Skjervøy viste seg fra sin beste side. Nydelig mørketidslys, lekne spekkhoggere, og fantastiske forhold ble prikken over i'en og resulterte i en reklamefilm vi er stolte over.
Deadline har lang fartstid på havet, og har laga flere filmer og konsepter fra havnæringa. De kan du lese mer om på våre prosjekter.