Hvordan er det å jobbe som prosjektleder i Deadline? Katrine svarer
2022 har vært et superspennende år for Deadline, og med en økende oppdragsmenge ser vi nå etter flere prosjektledere. Men, hvordan er det egentlig å jobbe som prosjektleder i Deadline?
Vi har snakket med Katrine, som til daglig jobber som leder for avdelingen i Bodø, og som prosjektleder. Har du lyst til å ta en titt på noen av prosjektene hun har jobbet med, kan du sjekke ut våre siste jobber her.
KATRINE MEVATNE
Leder Bodø // Strategisk rådgiver
Utdannet markedsfører og har jobbet i Deadline i fem år
Hvordan er du som prosjektleder, og hva vil du si er dine største styrker?
Jeg liker struktur, og som prosjektleder er nok det en av mine største styrker. En konsekvens av det er at jeg er ganske tydelig på hvordan jeg vil ha det i prosjektene jeg leder, og jeg har en plan for det meste.
Hva mener du er en god prosjektleder?
En god prosjektleder er flink til å lytte til kundenes behov – både det de sier, men også det de egentlig trenger. Det er ikke alltid samsvar mellom de to 😉 Også er den flink til å følge opp, og levere til avtalt tid.
«Når du jobber her, er det alltid mye som skjer, så man må like varierte dager, og må kunne ta i et tak der det trengs.»
Kan du fortelle litt om hvordan det er å jobbe i Deadline? Hvordan ser en typisk arbeidshverdag ut for deg?
En typisk arbeidsdag for meg er at ingenting blir helt som jeg har tenkt, og det liker jeg. Jeg starter som regel dagen med å sjekke mail og Asana (prosjektstyringsverktøyet vårt), og så er det å følge opp prosjekter og kunder i henhold til disse. Ofte er dagen preget av både interne og eksterne møter, og av og til også filmproduksjoner eller eventer. Når du jobber her, er det alltid mye som skjer, så man må like varierte dager, og må kunne ta i et tak der det trengs. Jeg har lært meg alt fra kabelkveiling til foliering etter at jeg startet her.
Kan du fortelle litt om arbeidsmiljøet? Hvorfor skal noen ville jobbe i Deadline?
Vi har det veldig hyggelig på jobb! Det er lav terskel og høyt under taket, så og vi har det veldig gøy sammen. Vi jobber også veldig mye på tvers av lokasjonene våre, og teamene er ulike, så man blir ikke lei av hverandre med det første. Vi drar på turer sammen hele gjengen, og setter av tid en gang i mnd til å trene på kreativitet i fellesskap. I tillegg har vi regelmessige fagsamlinger med fokus på kollegalæring og kompetanseheving.
Gjør du noe annet i tillegg til prosjektledelse? Kan du i så fall fortelle litt om det?
Jeg jobber som strategisk rådgiver. Det betyr at jeg er inne i prosjekter som rådgiver på markedsføring, konseptutvikling og strategi. I tillegg er jeg leder for Bodø-kontoret, så da er det litt personalledelse, budsjettarbeid og markeds- og salgsrettede aktiviteter i tillegg. Også hjelper jeg til der det trengs – levere lunsj til en filmproduksjon eller hente t-skjorter vi har designet for å levere til kunde. Som sagt, varierte dager!
Hva vil du si skiller Deadline fra andre arbeidsplasser?
Det er nok dette med den store variasjonen i det vi gjør. At vi får være med i produksjon av eventer og filmer, i tillegg til den vanlige kontorhverdagen. Og at vi har så kule kunder, som er med på så mye gøy!
Hva er det mest spennende prosjektet og/eller prosjektene du har jobbet med i Deadline?
For meg er de mest spennende prosjektene de som rommer mye. Enten det er flere fagdispliner eller komplekse kommunikasjonsbehov. Eksempel på det siste er konseptfilmen vi gjorde for PBL og Barnas Verneombud i høst, det var et skikkelig hjerteprosjekt. På eventet PowerForum for PowerOffice hadde vi alle disipliner i sving, i tillegg til eksterne leverandører, og det var sjukt gøy!
«Pisk! Neida.. hehe.. Asana i mitt hjerte.»
Hvordan håndterer du konflikter eller uenigheter som oppstår i løpet av et prosjekt?
Vi skal ikke bare være gode på kommunikasjon for kunder, vi må kommunisere godt internt også, så mye er løst med en god prat.
Hvordan holder man egentlig styr på så mange kreative hoder? Du vet, flere kokker, mer søl osv.
Pisk! Neida.. hehe.. Asana i mitt hjerte. Et godt prosjektstyringsverktøy og tydelige rolleavklaringer er nok viktige nøkkelord her.
Hva bør en prosjektleder som ønsker å jobbe i Deadline kunne?
Man bør like å holde i trådene og ha mange baller i luften samtidig, i tillegg til å ha kunnskap om markedsføring. Det er viktig med et strategisk gen (eller to), og man må like folk, for det er mye kundekontakt. Man er også navet i prosjektet internt, og må forholde seg til mange folk i løpet av en dag.
Hva liker du best med rollen som prosjektleder i Deadline?
Masse variasjon i arbeidsdagene, og å få jobbe med så mange dyktige folk i de ulike fagdisiplinene vi har. Å se prosjektene gå fra en ide på papiret, til å bli magi når folkene våre er ferdige med dem – det er fantastisk!